10 oktober 2013

DIGITALNYTT Notiser

Nyheter från digitala frontlinjer sorterade av Daniel Johansson.

I takt med att streamingen blir allt viktigare som intäktskälla runt om i världen, börjar intresset för att skapa prognoser inför framtiden att öka. Vare sig det gäller Dave Stewart som menar att vid 100 miljoner betalande prenumeranter kommer modellen att vara lönsam, för alla inblandade, eller Rdio som säger att när de skalat till 25 miljoner prenumeranter kommer de att vara ”wildly profitable”, försöker många förstå vad som kommer att hända. För några veckor sedan släppte ABI Research ett försök till en lite längre prognos, och ABI menar att vi år 2014 kommer att ha 29 miljoner betalande prenumeranter i världen, och hela 191 miljoner betalande prenumeranter år 2019. År 2018 skulle intäkterna, för en sådan utveckling, innebära totalt 46 miljarder dollar till streamingtjänsterna. En snabb uträkning visar att med dagens prisnivåer skulle det krävas ungefär ca 200 miljoner betalande prenumeranter för att streamingen skulle dra in lika mycket till repertoarägarna som CD-försäljningen gjorde år 2000, globalt. ABI menar också att Spotify kommer att vara den dominerande aktören under de kommande åren. Onekligen en mycket positiv prognos. Vi får se om den stämmer.

Spotify-appen Soundrop har fått ytterligare ca 20 miljoner kronor i riskkapital, från Northzone och Investinor. Soundrop är ett populärt sätt att lyssna på musik ”tillsammans”, genom att man skapar lyssningsrum där användare kan lägga till låtar, flytta om i spellistor och chatta med varandra.

This Is My Jam är en ny tjänst som ska göra det lättare för musikälskare att dela med sig av musik man tycker om. Bakom www.thisismyjam.com står fyra utvecklare som tidigare jobbade på The Echo Nest, men som nu startat en egen verksamhet för den nya tjänsten. Matthew Ogle, en av grundarna, beskriver tjänsten: ”You share one song, it lasts for a week. We are gradually building up a “song graph” around users. This is for fans, not people you went to high school with who happen to be also on the streaming music service you are on… This is data we didn’t have when we started, but more importantly, the intensity of preference expressed by every jam is unlike anything we’ve worked with previously.”

En annan ny tjänst som gör det möjligt att dela musik med andra, är nwplyng, en app som också har en viss ”gamification” inbyggd. När man delar musik kan man också välja att dela vart man befinner sig, en bild på vad det var som gjorde att man ville lyssna på just den låten o.s.v. Man tjänar badges genom att utföra uppdrag man får, och kan tävla mot andra som använder appen. Ustav Agarwal, säger till Evolver.fm: ”Gamification is a powerful tool to drive user engagement — especially in early days of a product. It works across the board: for consumer apps like Foursquare and GetGlue; community-driven websites like Stack Overflow; and even large corporations like Microsoft and Deloitte, which often use it internally.”

Aggregatören/distributören CD Baby meddelar att man nu har betalat ut över 300 miljoner dollar till de som använder tjänsten. CD Baby har 325 000 artister registrerade hos sig, och under de senaste tre åren har man sett en konstant ökning på utbetalningarna, från 48 miljoner dollar år 2011 till prognosen 60 miljoner dollar för år 2013.

I augusti ingick brittiska sällskapet PRS ett nytt licensavtal med YouTube, som är unikt eftersom det gäller för hela 130 länder, bl.a. de flesta länder i Europa, Mellanöstern och Norra Afrika. Robert Ashcroft, chef för PRS, kommenterade den nya licensen: ”Streaming is a key growth area for PRS For Music, helping drive our online revenues to over £50 million in 2012. YouTube’s vast reach around the world offers our publishers and songwriters a unique stage and music lovers access to millions of songs. I am delighted we have reached such an important multi-territory agreement”.

YouTube har inrättat en ny Music Awards, och den första showen går av stapeln den 3 november. Den 17 oktober avslöjas vilka som är nominerade i de olika kategorierna, och fans kan sedan rösta på sina artister via tjänsten. Under utdelningen av priserna kommer bl.a. Lada Gaga, Arcade Fire och Eminem uppträda.

Apple har lämnat in en patentansökan för ”digitala autografer”. Tekniken skulle göra det möjligt för kunder att få personliga autografer på såväl album som böcker, eller annat digitalt innehåll.

Napster, eller Rhapsody som heter i USA, har ingått ett partnerskap med den franska operatören SFR, som ägs av Vivendi. Precis som för alla streamingtjänster är den här sortens samarbeten med operatörer mycket viktiga. De SFR-kunder som använder sig av 4G, kommer att kunna använda Napster som ett gratis tillägg till sitt abonnemang.

Den nya streamingtjänsten Streamza, strömmar film, TV-serier och musik direkt från BitTorrent-nätverket. Istället för att användare alltså laddar ned filerna innan de kan använda dem, strömmas de genom tjänsten, som kostar 5 dollar om man vill använda den fullt ut.

Beats by Dre, tillsammans med bl.a. Trent Raznor avslöjade i våras att de skulle släppa en ny streamingtjänst, som då gick under namnet Daisy. Nu meddelas att den inte kommer heta Daisy, utan helt enkelt Beats Music. Tjänsten planeras släppas inom de närmaste månaderna.

Google Music All Access har lanserats i ytterligare sju länder: Tjeckien, Finland, Ungern, Lichtenstein, Holland, Ryssland och Schweiz.

Daniel Johansson