3 oktober 2013

DIGITALNYTT Spotify firar 5 år

Spotify, som fyller fem år nästa vecka, följer upp förra veckans lansering av Spotify Landmark med den nya funktionen Spotify Spotlight, som varje vecka väljer ut en ny artist från någonstans i världen, som man anser borde uppmärksammas. Det är en intressant ny funktion som visar att Spotify på allvar börjar ta steg för att inte enbart vara en ”databas” för musik.

Ytterligare ett steg i den riktningen är det samarbete mellan Spotify och MTG Radio som avslöjades i veckan. Varje söndag kommer Rix FM att sända programmet Spotify Topp 40, en sändning av de fyrtio mest spelade låtarna på tjänsten den veckan, varvat med intervjuer och annat redaktionellt material. Det är första gången en streamingtjänst och en radiokanal gör gemensam sak på det här sättet, åtminstone i Sverige.

Spotify har i veckan också introducerat eventet Student Techfest där IT-studenter i Sverige får möjlighet att träffa medarbetare på Spotify och utbyta erfarenheter och kunskaper. Såväl Daniel Ek som Ludwig Strigeus medverkade på eventet.

Daniel Ek var frikostig och sade bl.a. att de hade haft fel från början, när de trodde att reklamversionen av tjänsten var det som skulle driva runt den ekonomiskt. Skivbolagen hade rätt, det var de betalande prenumeranterna som skulle göra det. Sjuttio procent av intäkterna kommer idag från betalprenumerationerna.

Spotify medverkar för övrigt på Music Hack Weekend i Malmö den 1-3 november, arrangerat av Minc. Övriga medverkande på eventet är bl.a Deezer, The Echo Nest, Last.FM och Soundcloud, en rätt stark lista med andra ord. Sista ansökningsdag är 30 oktober och eventet är gratis. 120 hackare får plats.

För att fullfölja Spotify-kavalkaden kan vi också rapportera att Dave Stewart gjort en fullständig kovändning och helt plötsligt prisar Spotify, efter att tidigare varit mycket kritisk. För ett år sedan sade han: ”Streaming services are bad for musicians. Artists don’t get paid. If somebody streamed my album on Spotify for three years non-stop, I’d get $47.  If you’re a new artist, you’re better off selling your albums out of the boot of a car.” Men nu säger Stewart att Thom Yorke helt enkelt har fel: “Spotify is one of the few companies that is transparent and actually pays properly — as a songwriter you should worship Spotify, because they’ve come along with a solution.” Stewart menar också att vi behöver 100 miljoner betalande prenumeranter, totalt, på samtliga streamingtjänster, för att modellen ska bli lönsam, idag bör vi ha ca 25 miljoner (20 miljoner år 2012).

Och det ska bli sjukt spännande att se vilka siffror vi kommer att se för Handen i fickan fast jag bryr mig på Spotify de närmaste veckorna. Under denna vecka har Spotify släppt två låtar varje dag till förlyssning, i måndags lades första låten Hädanefter upp. Som ni minns var ju Veronica Maggio tokdominant under 2011 när det gäller antalet strömmar.

Spotify fortsätter för övrigt att anställa ny personal, och som ni alla säkert vet ryktas det om att nytt kapital ska komma in i bolaget framöver.

Och eftersom Spotify fyller fem år på måndag tänker jag inte skriva en enda kommentar som kan tolkas som negativ, det är inte snällt mot ett födelsedagsbarn.

Jag hoppas genuint att tioårsdagen kommer att innebära precis lika många positiva saker som vi fått uppleva under de första fem åren. För så här är det, blöjorna är borta, barnet kan gå, klättra, springa och gunga helt själv, men det är fortfarande en bit kvar innan man kan känna sig fullständigt trygg. Själv har jag i alla fall kvar såväl skydd för strömkontakter som känsliga skåpluckor, men det är förmodligen för att jag är överdrivet orolig.

Fast så här några dagar innan födelsedagen infaller passar jag på att ta tillfället i akt och säga grattis. Ett grattis som inte enbart går ut till Daniel Ek och Martin Lorentzon, utan till alla som känner sig träffade.

Grattis!

Daniel Johansson

PS: Denna artikel skrevs till Motown Essentials [Motown / Universal Music], strömmad på Spotify genom teven.