20 februari 2013

GRAMMIS Årets innovatör till Sebastian Ingrosso och Alesso

Specialpriset Årets innovatör, som delas ut på Grammis13 tilldelas i år Sebastian Ingrosso och Alesso för sitt arbete med att engagera fans på ett lekfullt och innovativt sätt. Priset är framröstat av svenska musikfans.

För tredje året i rad är Spotify sponsor av priset Årets innovatör som delas ut tillsammans med IFPI Sverige och tilldelas en artist eller ett band som sticker ut med sin kreativitet och sitt nytänkande.

Priset syftar till att uppmärksamma användningen av sociala och digitala medier och belönar kreativa samt originella sätt att främja musik och bygga relationer med sina fans, priset är framröstat av fansen själva. Utöver utmärkelsen tilldelas Sebastian Ingrosso och Alesso en marknadsföringskampanj i Spotify till ett värde av 200 000 kr.

Motiveringen från juryn:

Dessa världskända DJ:s bjöd in sina fans till ett digitalt houseparty i Soundrop i samband med släppet av singeln Calling (Lose My Mind). Ingrosso och Alesso bjöd på sina favoritlåtar, chattade och skapade en riktig förfeststämning. Tiotusentals fans tog del av spelningen och eventet live-streamades även via videotjänsten Bambuser, samt via en kampanjhub på Facebook.”

Lars Nylin

– Våra fans betyder otroligt mycket för oss och det bästa är när vi kan interagera med dem på ett annorlunda sätt, så det är skitkul att få bekräftelse på att vi lyckats nå ut till dem. Tack till alla som röstade och var med!”, säger Sebastian Ingrosso.

– Att vi fick chansen att festa med våra fans runt om i världen till släppet av vår låt ”Calling (Lose My Mind)” genom ett helt öppet digitalt ”house party” var en grym upplevelse”, tillägger Alesso.

Fem andra starka kandidater var nominerade till priset: Vinsten, Cazzette, Alina Devecerski, Shout Out Louds och Familjen.

– Att slå igenom bruset är svårt, och innovativa kampanjer behövs för att nå ut och engagera sina fans. Att Sebastian Ingrosso och Alesso lyckades skapa något unikt tillsammans med sina fans är det ingen tvekan om, rummet i Soundrop har sedan lanseringen haft över 234 000 besök”, säger Sofie Grant, presschef på Spotify.

Priset ”Årets Innovatör” delas ut i alla de Nordiska länderna: Danish Music Awards i Danmark, Spellemann i Norge och på EMMA Gaala i Finland.