19 november 2012

4 SNABBA Jesper Thorsson / ny vd för Export Music Sweden

I förra veckan offentliggjordes att Export Music Swedens styrelse utsett Jesper Thorsson som efterträdare till organisationens avgående vd Anders Hjelmtorp, som lämnar sitt uppdrag efter musikmässan MIDEN i Cannes i januari.

Berätta lite om din bakgrund! Vem är egentligen Jesper Thorsson?

– Jag började i branschen som säljare på House of Kicks Distribution 1997 och att ha privilegiet att jobba med musik visade sig ju vara helt fantastiskt. Sedan följde export, A&R, live, promotion, projektledning, marknadsföring, merchandise och label management på ett antal bolag. Just nu håller jag på att avsluta och överlämna här på Warner Music där jag startade upp ADA (Alternative Distribution Alliance) Nordic med independentbolag som Nuclear Blast, Roadrunner, Rootsy, Lovande Projekt, Mascot, och New West i stallet.

– Som tolvåring bevittnade jag Iron Maiden på Isstadion och det måste jag nog se som någon sorts brytpunkt. När min pappa hämtade mig och mina kompisar efteråt satt jag närmast som paralyserad i bilen. Någonstans här blev musik nummer ett och jag började snart att spela. I tonåren kom ju hela death metal-boomen och jag blev väldig engagerad i hela det internationella nätverket som växte fram med genren. Idag sträcker sig dock mitt musicerande till att jag hänger ner en gitarr från väggen medan datorn startar upp, och det tar ju inte många sekunder.

– När jag inte jobbar spenderar jag min tid med min fru och våra två söner, gärna i naturen. Och bortsett från jakten på att upptäcka ny bra musik försöker jag att vårda mina andra passioner, kung fu-träning, resor, långdistanslöpning och mountainbike när jag hinner. Det är väl i stora drag Jesper pre-ExMS!

Tror du att det är någonting särskilt på din meritlista som gör att Export Music Swedens styrelse har funnit dig extra lämplig för det nya uppdraget?

– Jag tror jag helt enkelt passade in i profilen styrelsen sökte. Jag är bra på att bygga upp nya system och är resultatorienterad. Sedan finns ju en bredd om man tittar bakåt. Från att ha platinaalbum och ettor på topplistan som mål till att jobba med mer smal och nischad musik.

Hur ser du på svensk musikexport i allmänhet idag?
– Att Sverige har en storslagen musikexport är ju vida känt. Vi har låtskrivare i toppen på listor jorden runt, galet framgångsrika DJ:s, världskända artister inom konstmusik och jazz, rockband som är genreledande och fyller hallar på samtliga kontinenter, listan är lång. Men så klart ska vi bli ännu bättre och fler ska lyckas med export. Vi måste också bli bättre på att bryta ner intäktströmmar och mäta och analysera exporten.

– Vi får inte glömma att en förutsättning för musikexporten är att vi fortsätter att värna om upphovsrätten. Att musikskapare, musiker och bolag faktiskt får betalt när musiken konsumeras.

Vilka tror du kommer att bli dina viktigaste uppgifter när du tillträder tjänsten 1 januari?

– Första året helt klart kommunikationen. Jag kommer börja med att träffa så många aktörer som möjligt och definiera de behov som finns och vad som verkligen kan leda till ökade exportintäkter.

– I ett tidigt skede kommer jag att ge mig på hemsidan som ska bli en källa med information och inspiration för de som står i begrepp att exportera musik och även för de som letar efter svensk musik. Sociala medier kommer också bli en viktig del. Utöver detta tillkommer ett stärkt samarbete i Norden, nya nätverk och plattformar samt seminarier och utbildningar för branschen och att teama upp med andra kreativa näringar.

– Jag ser fram emot att tillträda efter årsskiftet och träffa alla, jag känner mig laddad!

Claes Olson