Nyheter 7 april 2011

Notiser

Siffrorna från IFPI Recording Industry in Numbers 2011 visar att Tyskland nu är den tredje största marknaden för inspelad musik, efter USA och Japan. Nedgången i försäljning under 2010 gjorde att Storbritannien passerades. Övrigt intressant i rapporten är att digitala intäkter ökade med 21,6 procent totalt på den europeiska marknaden 2010, mycket tack vare streamingtjänster som Spotify och Deezer. I USA utgör digitalt snart hälften av intäkterna, medan Japan under året såg en minskning på 8,3 procent i digital försäljning. En rapport från Strategy Analytics förutspår samtidigt att intäkterna till amerikanska skivbolag från digital musik kommer att gå om intäkterna för musik på cd nästa år. Enligt prognosen kommer försäljning av single tracks att dominera den digitala marknaden fram till 2015. Det året menar analysfirman att prenumerationsbaserade tjänster kommer att stå för 14% av intäkterna till skivbolagen i USA.

EMI meddelar att man har släppt albumet Until One av Swedish House Mafia som en iPad-app.

Sveriges Radio lanserade nyligen en ny mobilsajt där alla program finns att lyssna på precis som på den vanliga webbplatsen. Adressen är m.sverigesradio.se.
Cilla Benkö, vice VD på SR, säger i ett pressmeddelande: "Vi är så stolta över m.sverigesradio.se, den gör helt enkelt din telefon smart på riktigt."

Den 5 april genomförde Spotify sin första livesända konsert genom programvaran. Eventet genomfördes på Koko i London tillsammans med sponsorn Nissan. La Roux och Delphic uppträdde, bland andra.

Mercury meddelar att man i fortsättningen inte kommer att ge ut några cd-singlar utan endast sälja singlar digitalt.

Sedan LimeWire stängde ned sin fildelningstjänst i oktober 2010 har antalet användare av fildelningsnätverk minskat i USA. Huruvida det just är LimeWire som är orsaken kan dock vara lite svårt att befästa, eftersom nedgången följer en tydligt nedåtgående trend sedan år 2007, från 16 procent av nätanvändarna till 9 procent under sista kvartalet 2010.

En ny brittisk musiktjänst, Psonar, har skrivit licensavtal med The Orchard. Tjänsten har en lockerfunktion där användare kan ladda upp musik och sedan strömma musiken från olika devices. Men Psonar gör det också möjligt att strömma andra användares musik, med skillnaden att användaren då får betala per lyssning, en modell man kallar "penny-per-play".

Det norska bandet Datarock släppte i mars singeln Catcher in the Rye. Singeln lanserades bl.a. som en 4 GB USB-singel, innehållandes 100 bonuslåtar, 1 500 foton, 20 musikvideos och en konsertfilm. Man ger releasen epitetet "Most extravagant single in history".

Mobilappen Moodagent väljer musik baserat på vilket humör man befinner sig i. Genom att skjuta "humör-reglage" på skärmen väljer appen automatiskt musiken. Appen kommer i en reklamfinansierad gratisversion och en version som kostar ca 7 kronor där man låser upp fler låtar.

Digital Music News har under en tid laborerat med att samla lite olika digitala topplistor på adressen http://www.digitalmusicnews.com/charts. Det senaste tillskottet är en topplista över de populäraste apparna till iPad i USA, i betal- och gratisversion. I topp för gratisapparna ligger Pandora medan Garageband ligger i topp för betalapparna.

The Association of Independent Music har släppt en studie över den digitala marknaden för indies i Storbritannien, en studie som visar att iTunes fortfarande är den absolut största aktören, med 85 procent av de digitala intäkterna. De tre tjänsterna iTunes, Spotify och Amazon står tillsammans för 94,4 procent av intäkterna.

Den kinesiska söktjänsten Baidu har, till slut, ingått avtal med en upphovsrättsorganisation angående användningen av musik på tjänsten. Genom Baidu kan man söka efter musik och spela upp låtarna direkt. Det är det kinesiska rättighetssällskapet MCSC som nu tecknat licensavtal med Baidu som kommer att betala ut en royalty för varje musikfil som används genom söktjänsten, baserat på annonsintäkter.

Amazon MP3 har lanserat en lockertjänst där amerikanska användare kan ladda upp sin musik och strömma den på de flesta olika devices. En intressant fråga som nu diskuteras i olika sammanhang gäller huruvida Amazon borde licensiera tjänsten eller inte. I dagsläget ser Amazon det som enbart en lagringstjänst och inte en musiktjänst, och har därför inte skrivit några licensavtal med rättighetshavarna.

Daniel Johansson