3 juni 2010

notiser

Den amerikanska operatörern AT&T har tagit beslutet att ta bort sina flatrate-erbjudanden för mobil datatrafik. Istället har man infört en modell där man kan betala 15 dollar för 200 megabyte eller 25 dollar för 2 gigabyte i månaden. Beslutet kan få effekter för all-you-can-eat streaming-on-demand-tjänster för musik i USA, om fler operatörer skulle följa AT&T kan det innebära att musiktjänsterna i mycket högre grad blir bundna till specifika operatörer som då kan släppa på bandbredd för tjänster som är bundlade. 2 gigabyte motsvarar ca 160 – 170 strömmade låtar i månaden om musiken strömmas i en hög kvalitet på 320 kbps, så som på t.ex. Spotify´s Premium-abonnemang. En del svenska operatörer har gått ut och sagt att man också tittar över detta och att det är en möjlig lösning på problemet att en del användare tar upp stora mängder bandbredd.

Digitala distributören The Orchard har meddelat att med de senaste avtalen i Asien når man nu ut med sin katalog till över 1,2 miljarder människor i Kina, Japan, Korea, Indien och Mellanöstern. Senast slöt man ett distributionsavtal med den indiska operatören Saregama India Limited som innebär att 2 miljoner låtar från The Orchard kommer att finnas med i operatörens musikerbjudande till sina kunder.

Elektroniktillverkarna MSI och Asus kommer inom kort att lansera ett flertal plattor som ska konkurrera med iPaden. MSI kommer bl.a. att släppa modellen Windpad 110 som är baserat på operativsystemet Android och Asus släpper modellen EP121 som har en skärm på 12 tum och som också levereras med ett tangentbord som man kan docka till plattan.

Crowded House genomför just nu en tävling på nätet där fans kan ladda ned en instrumental version av låten "Intriguer", sjunga till den och skicka in till bandet. De väljer sedan ut en av inspelningarna som kommer att användas som extramaterial när albumet släpps.

Shazam meddelar att man nu ha över 75 miljoner registrerade användare och att över 1 miljard låtar har blivit identifierade genom mobilappen.

Pressbyrån och 7-Eleven började nyligen sälja presentkort till iTunes, på 150, 250 och 500 kronor. Presentkorten gäller för både musik och ljudböcker och Johan Rosenblom, marknadschef på 7-Eleven, säger till IT24: – Att ge bort underhållning ”in blanco”, där mottagaren själv får bestämma vad han eller hon vill göra, är i det närmaste den perfekta presenten. Med Itunes-presentkort blir valfriheten dessutom riktigt stor. Det första man tänker på när man hör Itunes är musik, men här finns också ett stort utbud av suverän litteratur och spännande appar.

Högsta Domstolen i Danmark har beslutat att Telenor skall blockera The Pirate Bay för sina abonnenter i landet. Fallet gällde från början Tele 2 men Telenors köp av Tele 2 innebar att det istället blev Telenor som överklagade den tidigare domen till högsta instans. I Norge friades Telenor från samma krav under 2009. Advokat Johan Schlüter, som företrätt FDV, IFPI, JP/Politikens Hus och Gyldendal i rättegången, säger: "Beslutet är mycket tydligt. Det bekräftar att internetleverantörerna är en del av lösningen på piratproblemet. Avgörandet är ett viktigt steg för ansträngningarna att skapa en väl fungerande marknad för film, musik och litteratur på internet. Det är avgörande för de lagliga tjänsternas fortsatta växt och framgång att de olagliga tjänsternas utbredning begränsas." Såväl TeliaSonera som TDC blockerar tillgången till sajten The Pirate Bay i Danmark sedan tidigare, med s.k. dns-blockering.

BuyWidget har lanserat en lösning som gör det möjligt för bloggare och hemsidor att implementera en musikbutikswidget. Katalogen består av 8 miljoner låtar och tillhandahålls av Medianet.

Daniel Johansson