2 juni 2010

Rdio lanseras i USA under torsdagen

Efter stor tystnad under några månader meddelas nu att Janus Friis och Niklas Zennströms nya skapelse Rdio lanseras under torsdagen i USA. Musiktjänsten kommer därmed in på den amerikanska marknaden före Spotify och konkurrerar där bl.a. med de redan befintliga streamingtjänsterna MOG och Rhapsody.

Rdio är en webbaserad streaming-on-demandtjänst. Enligt uppgifter till New York Times kommer tjänsten ha en katalog på 5 miljoner låtar från starten. Samtliga majors är med från start liksom kataloger från olika indiebolag.

Tjänsten lanseras inte med någon gratis abonnemangsmodell utan enbart med betalabonnemang, 5 dollar i månaden för obegränsad tillgång till PC. För den som också vill kunna använda tjänsten i mobilen kostar abonnemanget 10 dollar. Än så länge finns ingen version redo för Mac.

Appar till iPhone och BlackBerry finns dock klara vid lansering och en version till Android kommer att finnas tillgänglig strax efter releasen. Planer finns också att integrera Rdio med Skype.

Till New York Times säger Friis, med tanke på den bakgrund av konflikter mellan Kazaa och musikindustrin som rådde för några år sedan:

– Kazaa exploded and was used by an extreme number of people. We tried to negotiate some of the thins we are doing now with Rdio, but it was obviously to early. You gain a certain respect for each other, through a good fight, so to speak.

Daniel Johansson