7 december 2009

Ledningen för Bonnier Amigo Music Group övertar bolaget

I fredags övertog ledningen för Bonnier Amigo Music Group bolaget från Bonnier AB. Förvärvet leds av Bonnier Amigo Music Groups vd Fredrik Ekander tillsammans med Cai Leitner, vd för bolagets divisioner i Norge och Danmark.
– Vi har valt att ta över Bonnier Amigo inte bara för att vi älskar musik utan också för att vi ser en stor potential i företaget, säger Fredrik Ekander.

Fredrik Ekander och Cai Leitner leder det konsortium som har köpt ut bolaget och står bakom finansieringen. I denna grupp ingår bland annat också Kent Gillström från musikbolaget Cosmos.

– Det är mycket viktigt att det finns ett starkt oberoende musikbolagsalternativ kvar på den nordiska marknaden, men för oss som varit med länge i branschen är det också tydligt att de senaste decenniernas traditionella skivbolagsmodell har spelat ut sin roll, kommenterar Ekander.
– Förutom de multinationella jättarna kommer branschen att bestå av ett antal mindre musikbolag ledda av skickliga och hårt arbetande entreprenörer, menar han.
– Vårt bolag behöver nu ett än starkare fokus på att hitta nya artister och nya sätt för dem att nå ut. För oss som nu tar över bolaget är entreprenörskap, personligt engagemang och kreativitet några av de värden som vi vill bygga vårt företag på. Med innovation och nya idéer kommer vi också att generera både tillväxt och lönsamhet. Vore vi det minsta osäkra på det, skulle vi förstås inte ha tagit över bolaget. Svårare än så är det inte.

Utöver att intensifiera satsningen på nya artister så kommer bolaget, enligt Cai Leitner, nu att anstränga sig ännu mer för att hitta nya kanaler för att presentera artisternas musik.
– Distributionen av musik från andra independentbolag är fortfarande en mycket viktig del av vår affärsmodell och vi kommer att söka strategiska samarbeten för att stärka den delen av verksamheten ytterligare, säger Leitner.

Bonnier Amigo Music Group startades 1999 för att utveckla och marknadsföra nordiska artister och för att distribuera musik från andra independentbolag. Idag är Bonnier Amigo Music Group det största oberoende musikbolaget i Norden. Bolaget har kontor i Sverige, Norge, Danmark och Finland samt ett eget distributionscenter i Skara. Totalt har man 56 anställda samt en omsättning på drygt 170miljoner kronor (2008). Bonnier Amigo Music Group äger rättigheterna till cirka 800 albumtitlar och distribuerar cirka 100 nordiska och internationella independentbolag.

– Bonnier startade bolaget för tio år sedan, i en växande musikmarknad, med visionen och ambitionen att det skulle bli Nordens största oberoende skivbolag, berättar Bonnier Entertainments vd Torsten Larsson, som var den som för tio år sedan tog initiativet till att starta Bonnier Amigo.
– Vi lyckades vinna de marknadsandelar vi hade som mål, men utan att kunna uppfylla de lönsamhets- och tillväxtkrav som ett stort mediebolag som Bonnier ställer på sina verksamheter.

Sedan starten har Bonnier Amigo Music Group bland annat lanserat och distribuerat artister som Katie Melua, Sofia Karlsson, Madcon, Sunrise Avenue, Amy Diamond, The Paperboys, Miss Li, Brolle, The Refreshments, Hello Saferide, Ane Brun, Nickelback, Slipknot, Fleetfoxes, Karpe Diem, Robyn, Oasis, The Prodigy, Tom Waits, Nisse Hellberg, Ebba Forsberg, Henning Kvitnes, Oddjob, Rigmor Gustavsson, Eva Eastwood samt Anna Christofferson och Steve Dobrogosz.

Claes Olson