16 oktober 2009

4 snabba till Magnus Larkeryd, vd Peermusic Sweden

Type here

Type here

När 27 av de 32 tävlingsbidragen till Melodifestivalen 2010 presenterades av SVT i onsdags stod det klart att Peermusic för andra året i rad är det musikförlag som har lyckats får med flest bidrag i startfältet. Totalt var förlagets upphovsmän ursprungligen involverade i inte mindre än fem av de hittills klara låtarna: Headlines, Manboy, Doctor Doctor, Thursdays och Never Heard Of Him – men då det framkommit att det sistnämnda bidragit av Figge Boström/Anna Engh tidigare funnit publicerat på nätet så har det diskvalificerats.

Hade du på förhand verkligen vågat hoppas på att lyckas upprepa fjolårets framgång?
– Ja, det hade jag faktiskt!

Kan du berätta lite om låtarna och upphovsmännen?
– Det är hitmakarna Tony Nilsson , Peter Boström och Figge Boström som ligger bakom dessa låtar. Vem vet, kanske något av dessa namn dyker upp igen när alla de 32 bidragen är utvalda.
– Låtarna har lite olika inriktningar men gemensamt är att det är kommande radio hits med vinnarpotential.

Kan du avslöja vilka artister som kommer att framföra låtarna nästa år? Eller åtminstone ungefär vilken typ av artister?
– Nej, men det kommer vara rätt artist för rätt låt.

Hur mycket betyder det för Peermusic att få med så här många låtar i den svenska melodifestivalen? Vad innebar det mer konkret för upphovsmännen och musikförlaget?
– Vi har som policy att aldrig kommentera våra siffror, men om vi till exempel ser på vår hit 1000 Miles, som var med i årets tävling, så manglas ju den fortfarande på radio…

Claes Olson