14 maj 2009

Warner Music slutar investera i digitala tjänster

Under de senaste åren har många skivbolag varit med och investerat i digitala musiktjänster för att kunna vara en aktiv del i utvecklingen av nya distributionssätt. Såväl tjänster för streaming som sociala nätverk har fått ekonomiskt stöd från musikindustrin. Warner Music Group har t.ex. varit med och investerat i Lala och iMeem, EMI har investerat i PassAlong Networks och Universal har investerat i INgrooves och Buzznet.

Edgar Bronfman, CEO för WMG, sade dock nyligen att företaget inte kommer att fortsätta med sådana investeringar.
– Vi har inte för avsikt att gå in med riskkapital i ytterligare digitala investeringar, fastslog han. Intentionen var att investera i unga företag med innovativa affärsmodeller. Vissa av dessa investeringar har inte mött förväntningarna. Det känns vettigt att ta hänsyn till de markant olika resultat dessa företag uppnår i den nuvarande ekonomin.
Beslutet kommer efter att man bl.a. investerat motsvarande 160 miljoner kronor i tjänsten Lala.com och 120 miljoner kronor i iMeem.

Daniel Johansson

Läs mer:
www.paidcontent.org/entry/419-wmgs-bronfman-jr-no-more-online-investments/