12 maj 2009

Musikbranschen oroad av generalkonsulatens nedläggningshot

Den här månaden fattar regeringen beslut om ett antal förslag till nedläggning av vissa utlandsmyndigheter. På listan över nedläggningshotade beskickningar återfinns bland annat de svenska generalkonsulaten i Los Angeles och New York.
Med anledning av nedläggningshoten har fler än tusen personer – däribland flera av det svenska näringslivets toppar, t.ex Volvos vd Leif Johansson, Ericssons ordförande Michael Treschow och Investors ordförande Jakob Wallenberg – skrivit brev eller undertecknat namnlistor som skickats till utrikesminister Carl Bildt och ledamöterna i Riksdagens utrikesutskott.
Även inom svensk musikbransch upprörs man över planerna på reträtt.

Export Music Swedens vd Anders Hjelmtorp har å hela den svenska upplevelseindustrins vägnar uttalat sin oro nedläggningsplanerna i två brev till regeringen.
– Visst måste Sverige kunna ha råd med ett konsulat i världens media huvudstad? undrar Hjelmtorp med anledning av nedläggningshotet mot generalkonsulatet i Los Angeles.
”Med den ökade samverkan mellan musik, film, TV- och dataspel har just västkusten blivit oerhört viktig för oss, inte bara för musikexporten utan även för svensk spelindustri” skriver han i ett brev.
Vi kommer att ha genomfört fyra olika musik export aktiviteter i Los Angeles under ett års tid, allt tillsammans med generalkonsulatet. För att ”komma åt” dom viktigaste beslutsfattarna på de stora mediebolagen i USA är generalkonsulatet den perfekta partnern att jobba med.
Ett exempel på hur viktigt arbete och nätverkande på västkusten i USA är för svensk musik är Teddybears senaste USA-satsning. Trots turné från kust till kust samt otaliga TV-program och radiointervjuer stannade deras cd-försäljningen på 30 000 exemplar, vilket i USA anses som katastrof. Men bandet kunde ändå åka hem med 2 miljoner dollar intjänade på så kallad ”synchronization”, d.v.s. användningen av deras musik i ett antal reklamspots, TV-serier och bio-film. Allt detta styrs från Los Angeles.”

Anders Hjelmtorp är lika oroad för planerna på nedläggning av generalkonsulatet i New York.
– New York utgör tillsammans med Los Angeles 99 procent av den amerikanska musikbransch som vi kan ”komma åt” för affärer och framgång för svensk musik i USA. New York är ”vårt svenska Normandie" – där har vi vår ”beach head”!
Under Olle Wästbergs tid som generalkonsul inledde Export Music Sweden 2001 ett nära samarbete med generalkonsulatet som har utvecklats till genomförandet av minst ett par olika årliga svenska musikevents ”business to business”.
– Vi har nu i tio år genomfört showcases, seminarier och samarbeten med amerikanska bolag som har varit helt avgörande för de framgångar i USA som uppnåtts för artister som The Soundtrack of Our Lives, The Hives, Sahara Hotnights, Loney Dear, Peter Björn & John, Lykke Li, The Sounds och många fler.
– CMJ / College Music Marathon är New Yorks åttonde största årliga event alla kategorier och det största inom musiken. Där har alltid Sverige och svensk musik en långt framskjuten plats före andra internationella länder, tack vare många års hårt arbete från generalkonsulatet.
– Generalkonsulatets arbete med bland andra med Sirius Satellite Radio och dess Nordic Rox coast-to-coast-kanal, med endast svensk musik programmerad av Per Gessle och The Hives sångare Howlin’ Pelle, har gett enorma nya öppningar för unga okända svenska artister i USA. De nordiska konsulaten i New York, framför allt Norges, försöker år efter år kopiera det framgångsrika arbete som Export Music Sweden och Generalkonsulatet gör, men lyckas inte…

I sitt brev konstaterar Anders Hjelmtorp att det hos den svenska allmänheten troligtvis finns en uppfattning ”att ambassader och generalkonsulat är traditionellt gammaldags och bara hjälper till med pass”.
– Generalkonsulatet i New York är dock en oerhört kreativ kraft för Sverige i New York. Inom mode, musik och många andra områden. Svenska artister flyttar regelbundet till New York för kreativ utveckling och där har generalkonsulatet en mycket positiv bild hos artister som Anna Ternheim, Marit Bergman, Andreas Johnson och många fler.
– Visst måste Sverige kunna ha råd med ett konsulat i världens musikhuvudstad? Vad gäller exportmusi intäkter betalas det igen!
Renée Lundholm, vd för den svensk-amerikanska Handelskammaren i New York, är av samma uppfattning.
– En eventuell nedläggning av konsulatet skulle ha monumentala negativa effekter för alla aspekter av den svenska närvaron, skriver hon till regeringen.

Även en rad andra svenska aktörer inom svensk musikbransch är upprörda och oroade över regeringens besparingsplaner.
– Tanken att lägga ner generalkonsulatet i Los Angeles är förhoppningsvis resultatet av en byråkratisk budget ekvation utförd i vakuum, för är det ett ställe som verkligen behöver ett svenskt generalkonsulat så är det Los Angeles, hjärtat i Kalifornien, med sin enorma tyngd inom framtidsbranscherna IT, medicin, musik, film och media, menar Playgrounds vd Jonas Sjöström, som med anledning av musikkonferensen Musexpo nyligen besökte Los Angeles och deltog i den mottagning med musikfokus som generalkonsulatet arrangerade för branschen.
– Det svenska generalkonsulatet spelar en enormt viktig roll i arbetet med att promota svensk musik och skapade med sin mottagning ett bra tillfälle att träffa internationella nyckelpersoner inom vår bransch. Tack vare det kommer det att göras affärer som skapar framtida intäkter till Sverige, berättar John Cloud, Head of International på Playground Music Scandinavia.
– De kreativa industrierna i världen har en av sina viktigaster baser i LosAngeles med omnejd, konstaterar Rikskonserters programdirektör Dragan Buvac.
– Att få stöd och nätverkshjälp på plats genom svenska generalkonsulatet kan vara en oerhört viktig pusselbit för ett bolag som försöker etablera sig i området. För svenska bolag inom dessa branscher vore det olyckligt om generalkonsulatet tvingades stänga ner, menar Buvac.

Claes Olson