11 december 2008

Premiär för Telias stora musiksatsning

Onsdagens Sverigelansering var världspremiär för Telias stor musiksatsning Musikprenumeration. Det handlar om en prenumerationstjänst som kommer ge abonnenterna tillgång till miljontals låtar via Telias egen musikspelare Telia Music Player. Men det krävs ett tilläggsabonnemang till ordinarie mobil- eller bredbandsabonnemang och Sony Musics katalog finns inte med från början.

Den nya tjänsten Musikprenumeration, som är kopplad till musikspelaren Telia Music Player, fungerar både på datorn och i mobilen på ett och samma abonnemang. Abonnemanget kan enbart tecknas av dom som redan har Telia som antingen mobil- eller bredbandsleverantör. Under en lanseringsperiod på 90 dagar är tjänsten gratis att prova på, men sen kommer Musikprenumeration att bli en tilläggstjänst till det ordinarie abonnemanget och kosta 99 kronor i månaden.

I och med att Musikprenumeration får samma månadspris som Spotify redan har lagt sig på verkar det som att framtidens ”all you can eat”-musiktjänster numera har fått ett standardpris. Men till skillnad mot för Spotify är Musikprenumeration en downloadtjänst, där musiken laddas ner i stället för att streamas. Den nedladdade musiken är DRM-skyddad och kan endast spelas i Telia Music Player. Kostnaden för den extra datatrafik som krävs för att ladda ner musiken direkt i mobilen ingår i abonnemangskostnaden.

Vid lanseringstillfället har Telia Music Player en katalog på omkring tre miljoner låtar. Dessa kommer från EMI, Warner, Universal, Bonnier Amigo och Orchard. Noterbart är att Sony Music inte stödjer tjänsten initialt.

– Med Telia Musikprenumeration tar vi ytterligare ett steg på vägen för att ge våra miljoner kunder tillgång till i stort sett obegränsad musik, säger Indra Åsander, chef för Product Management, Mobilitetstjänster, på TeliaSonera.

Musikprenumeration är en satsning som kommer lanseras även i Norge, Finland, Danmark, Estland samt Litauen av TeliaSonera. Men Sverige var alltså först ut med tjänsten.
Håkan Durmér