28 november 2008

4 snabba: Sandra Nordin

Då Sandra Nordin startade promotionbyrån Saint Promotion tillsammans med Tanja Määtä 1999 blev hon en av de första frilansande pressansvariga inom den svenska musikbranscen. Sedan slutet av 2002 har hon drivit enskild firma och bland annat skött pressarbetet åt Kent, Per Gessle, Lena + Orup och Robyn. Men från och med måndag börjar på ett nytt jobb, då hon tagit en anställning på den strategiska PR-byrån A.W.B.

Berätta mer om det nya jobbet – vad kommer dina nya uppgifter på A.W.B att bli, kommer du ta med några av dina nuvarande samarbeten dit och vilka nya utmaningar ser du på din nya tjänst?
– Jag fortsätter jobba med kommunikation men med nya varumärken. Får en fin titel som ?Senior PR Konsult” och den största utmaningen ser jag i att få jobba med nya kunder inom andra branscher, men även att hitta synergier mellan dessa och några av de artister jag kommer att fortsätta jobba med. Nästa år jobbar jag bland annat med Sahara Hotnights, Mando Diao och Marit Bergman, som alla kommer med nya album under våren.

Då Sandra Nordin startade promotionbyrån Saint Promotion tillsammans med Tanja Määtä 1999 blev hon en av de första frilansande pressansvariga inom den svenska musikbranscen. Sedan slutet av 2002 har hon drivit enskild firma och bland annat skött pressarbetet åt Kent, Per Gessle, Lena + Orup och Robyn. Men från och med måndag börjar på ett nytt jobb, då hon tagit en anställning på den strategiska PR-byrån A.W.B.

Berätta mer om det nya jobbet – vad kommer dina nya uppgifter på A.W.B att bli, kommer du ta med några av dina nuvarande samarbeten dit och vilka nya utmaningar ser du på din nya tjänst?
– Jag fortsätter jobba med kommunikation men med nya varumärken. Får en fin titel som ?Senior PR Konsult” och den största utmaningen ser jag i att få jobba med nya kunder inom andra branscher, men även att hitta synergier mellan dessa och några av de artister jag kommer att fortsätta jobba med. Nästa år jobbar jag bland annat med Sahara Hotnights, Mando Diao och Marit Bergman, som alla kommer med nya album under våren.

Då du och Tanja Määtä drog igång Saint Promotion 1999 så var ni ju bland dom första som började frilansa inom musikbranschen – hur kom det sig att ni tog det steget?
– Det var länge sen nu…men då kände vi att vi ville jobba mer långsiktigt med artisterna och det utrymmet fanns tyvärr inte på skivbolaget. Den interna konkurrensen, både tids- och genremässigt, gjorde att man jobbade efter en ”löpande-band-princip” och det ville inte jag och Tanja fortsätta med. Därför bestämde vi oss för att ta steget vidare.

Hur tycker du att marknaden och förhållandena för frilansare inom musikbranschen har förändrats sen dess?
– Personligen upplever jag att marknaden för frilansare bara blir större och bättre för var dag som går. Det gäller inte bara dem som jobbar med promotion utan det finns även plats för till exempel frilansande A&R- och Marketinguppdrag.

På vilket sätt har det påverkat artisterna och vilka nya möjligheter har det skapat för dom?
– Jag hoppas att de känt av tryggheten i ett långt samarbete med mig och utnyttjat all den kunskap och erfarenhet jag skaffat mig under mina 17 år i musikbranschen.
Håkan Durmér