30 oktober 2008

4 snabba: I Made This

Just nu är det mångfacetterade stockholmsbolaget I Made This aktuella med Division of Laura Lees nya album Violence Is Timeless. Under bolagets intensivt pågående resa i syfte att knyta avtal och lansera bandet fick Musikindustrin några minuter med I Made This Abbas Salehi och Kaine, som svarade på fyra snabba frågor, bland annat om hur man har valt att arbeta med releasen.

Division of Laura Lees nya album Violence Is Timeless släpps på onsdag 29/10 på CD, men finns redan utgivet i en limiterad vinylupplaga – inkl. ett s.k. download-dropcard –på 500 exemplar. Berätta om ert upplägg!
– Vi släppte egentligen skivan först som limiterad iPod Shuffle i 20 exemplar med bara Violence Is Timeless som innehåll och ett anpassad omslag. Det var ett sätt för oss att markera vikten av den här skivan från första början och därmed också få uppmärksamhet för nästa moment i varje steg.
– Den limiterade vinylen med gratis download är en gåva till alla fans världen över, för lojalitet och fyra års tålmodig väntan. Det är bandets och bolagets sätt att ta hand om marktrupperna och bjuder in dom till fortsatt kamp för att göra Division Of Laura Lee till världens största band!
– Första singeln Central Park släpptes gratis på www.violenceistimeless.com där man också kan höra skivan genom att titta på visuals som andra artister har gjort till varje spår.

Just nu är det mångfacetterade stockholmsbolaget I Made This aktuella med Division of Laura Lees nya album Violence Is Timeless. Under bolagets intensivt pågående resa i syfte att knyta avtal och lansera bandet fick Musikindustrin några minuter med I Made This Abbas Salehi och Kaine, som svarade på fyra snabba frågor, bland annat om hur man har valt att arbeta med releasen.

Division of Laura Lees nya album Violence Is Timeless släpps på onsdag 29/10 på CD, men finns redan utgivet i en limiterad vinylupplaga – inkl. ett s.k. download-dropcard –på 500 exemplar. Berätta om ert upplägg!
– Vi släppte egentligen skivan först som limiterad iPod Shuffle i 20 exemplar med bara Violence Is Timeless som innehåll och ett anpassad omslag. Det var ett sätt för oss att markera vikten av den här skivan från första början och därmed också få uppmärksamhet för nästa moment i varje steg.
– Den limiterade vinylen med gratis download är en gåva till alla fans världen över, för lojalitet och fyra års tålmodig väntan. Det är bandets och bolagets sätt att ta hand om marktrupperna och bjuder in dom till fortsatt kamp för att göra Division Of Laura Lee till världens största band!
– Första singeln Central Park släpptes gratis på www.violenceistimeless.com där man också kan höra skivan genom att titta på visuals som andra artister har gjort till varje spår.

Vilka är era förhoppningar inför den nu aktuella albumreleasen?
– Vi fokuserar först på Skandinavien och har is i magen, samtidigt som vi jobbar med att sätta ihop likasinnade teams i andra territorium. Förväntningarna är naturligtvis att ha roligt på vägen, men också att sälja sjukt mycket skivor, bli asrika med bandet och köpa upp Universal.

I veckan gjorde Division of Laura Lee två konserter i London. Hur gick det på spelningarna? Har ni hunnit få någon feedback från bransch eller media?
– Absolut! Utöver London har vi också varit i Berlin, Hamburg, Los Angeles och nu sitter just nu vi på Chelsea Hotel i New York och ska ha möte våra framtida allierade i USA. Feedbacken är enorm och intresset för Division Of Laura Lee är större än någonsin. Vi har bara sett genrepet på vad som komma skall. Ducka!

I Made This startade redan 2003 och idag är ni både skivbolag, management och bokningsbolag. På er hemsida skriver ni bl.a.: "There are no genre restrictions when it comes to our label, this in tandem with our philosophy and label ethics setting us apart from what is commonly know as, the norm." Vad har ni egentligen gjort de senaste fem åren?
– I Made This är ett kreativt och osvenskt bolag med rötter i DIY-kulturen som undviker mallar eller förutsägbara mönster. Vi jobbar brett i olika konstformer i alla områden från idestadie till utvärdering. Vi har gjort det i fem år och gör det bra. Så…
Claes Olson