11 mars 2019

Warner Musics Melloteam om vinsten

Det börjar bli en smått bekant syn: Warner Music dominerar Melodifestivalen bland skivbolag. Så också i år med John Lundviks seger som kulmen. Musikindustrin har pratat med de ansvariga bakom de ständiga framgångarna, Camilla Bjering von Zweigbergk och Robert Skowronski.

Medan Melodifestivalens låtar oftast är relativt jämnt fördelade mellan musikförlag har Warner Music dominerat rejält bland skivbolagen under senare år. Med start runt Loreens seger med Euphoria 2012 – så småningom blev det även seger i Eurovision S0ng Contest – har Warner ofta haft halva startfältet i slutfinalen och även haft rejäla andelar av kvalomgångarna. Sanna Nielsen och Måns Zelmerlöw har t o m vunnit tävlingen, den sistnämnde vann även han i ESC, året var 2015.

Under senare år har dock Warner, trots stor dominans och starka utfall i streaming, missat pricken över i, själva segern. Men i år nådde man alltså ända fram, med John Lundviks Too Late For Love.

När Musikindustrin  frågar Warners huvudansvariga för deltagandet – Camilla Bjering von Zweigbergk och Robert Skowronski om receptet bakom succén svarar de som med en mun (”Vi är som Piff & Puff i detta” skrattar Camilla):

– Vår passion för Melodifestivalen! Allt handlar om att hitta kombinationen rätt låt och rätt artist. För att nå dit anordnar vi t ex ett låtskrivarcamp. Dit bjuder vi in bra låtskrivare, oavsett förlag, med syfte att leverera hits i största allmänhet men primärt till Mello. I år skrevs hela fyra bidrag i Melodifestivalen på vårt ”Warner Wrethov Writing Camp.” I nästa steg ramar vi in varje låt med ett nummer som är skräddarsytt till artist och låt. Vårt lilla, men starka Mello-team ser, förutom hårt och proffsigt arbete, till att ha stark sammanhållning och kul på vägen. Avgörande är också hela bolagets engagemang och support.

Teamet säger sig inte ha ändrat grundkonceptet inför just årets tävling men pekar på att varje år ändå är olika eftersom det trots allt handlar om många olika artister. ”Alla är individer med olika behov och vi är lyhörda inför det.”

När insåg ni att just John Lundvik gick mot vinst! Det har ju från läktaren känts så en bra tid nu?

– Det har känts väldigt bra sen vi såg första repet i deltävlingen i Lidköping. Låten har sedan den släpptes legat etta på Spotify och radio har gett fantastisk support. Så vi kände folkets stöd men i tävlingen finns alltid den okända faktorn ”internationella juryn”. När de för första gången nånsin visade sej vara helt eniga och gav Too Late For Love alla sina 12-poängare så kände vi att vinstchansen verkligen fanns inom räckhåll, säger Robert.

Hur firade ni?

– Direkt efter programmet i fredags firade vi med jobb, jobb och mer jobb. Sen en sen och glad efterfest på Berns. I måndags startade vi dagen på kontoret tillsammans med John och hans management och bjöd på tårta, bubbel och blommor. Vi fortsatte på den hälsosamma linjen med burgare på Hard Rock Café, svarar Camilla leende.

Redan i lördags kväll började arbetet med att leverera det officiella ”paket” som sändande EBU behöver. Eftersom Sverige var sist ut att presentera sitt bidrag till finalen i Tel Aviv i maj blev det extra bråttom. Numret behöver anpassas till ESC-regler, exempelvis får det inte vara lika många körsångare på scenen som i Friends i lördags.

– Delegationen ska sättas och en strategi för hur vi bäst jobbar med låt och artist i de europeiska länderna ska utformas, fortsätter Robert.

Till sist: när börjar jobbet med nästa års tävling?

– Det började för längesen!

Lars Nylin