Carl Falk och Ankit Desai har tillsammans med andra branschprofiler lanserat den algoritmbaserade labeln Snafu Records. Med hjälp av data mining-tekniker är målet att kunna hitta de allra bästa låtarna före alla andra.
För varje månad som går blir musikbranschen allt mer datadriven. Urval, marknadsföring, A&R-processer, fördelning av pengar och mycket annat vilar idag på stora mängder data som fundament.
De flesta bolag har försökt skapa modeller för hur all denna data ska kunna användas på bästa sätt i den egna verksamheten, och maskininlärning och AI används flitigt.
Ett område som väckt uppmärksamhet senaste tiden är hur nya potentiella hits hittas online. Svenska Amuse, som lanserades förra året, har fått mycket uppmärksamhet i media, liksom Warners köp av Sodatone tidigare i år.
Nu har Snafu Records lanserats, en ny teknikdriven label med många namnstarka branschprofiler bakom sig. Mattias Bernard, tidigare Mastiff, Mariah Strengnell, tidigare på Lifesum, tillsammans med Carl Falk och Ankit Desai är alla involverade i den nya labeln.
Ankit Desai, som under 3,5 års tid just höll på med algoritmutveckling och analys på Universal Music, säger till Breakit:
– Vi tror att den globala musikindustrin är redo för en förändring. Det finns mycket musik där ute att upptäcka, musik som de stora skivbolagen inte har resurser att hitta och utveckla.
Affärsmodellen handlar om att tidigt hitta potentiella hits och köpa upp rättigheterna till dem. I dagsläget analyseras 1 500 låtar i veckan,
Enligt Desai baseras 70 procent av allt lyssnande i världen på musik från de tre majorbolagen, samtidigt som dessa tre bara representerar 1 procent av all musik som släpps varje år. Det innebär att det finns mycket musik därute som inte hittas, helt enkelt för att sökandet efter musiken inte går tillräckligt djupt. Samtidigt menar Ankit Desai att de inte alltid ska ses som en konkurrent med majorbolagen:
– De förstår att industrin behöver förändras och de har förstått att vi kan vara ett komplement. Vi fiskar i en damm där vi försöker hitta talanger tidigt och ibland slår vi oss ihop med skivbolaget för att ta artisterna vidare.
Mariah Strengnell beskriver bolagets målsättning för MI:
– Givet hur mycket brus (ny musik och teknik, nya genrer, kanaler och plattformar etc.) det finns idag ser vi ett behov hos artister där de behöver en label mer som en partner som navigerar dem igenom detta och tidigt kan identifiera både deras fans och DNA.
– Målet för snafu är därför att, förutom att hitta och utveckla globala artister, vara ett modernt musikföretag som erbjuder verktygen att (och ständigt hittar nya sätt att navigera sig igenom) bruset.
En del i musikbranschen känner oro för att data, analys, AI och teknik ska ”ta över” många yrkesroller i branschen. Hur ser du på det?
– Eftersom skapandet av musik är så pass abstrakt och hittills varit ett relativt outforskat område rent AI-mässigt är nog många extra oroliga att teknik ska “förstöra” eller urholka skapandet av musik.
– Vi ser oss som ett musikföretag där tech är en enabler att ta bättre beslut, men att vi in the end of the day är människor som brinner för musik och vill hjälpa talanger att nå sin publik. Det är också därför vi valt att vara ett mixat team med bakgrunder i både tech och musik för att inte “tappa” den mänskliga faktorn.
Snafu Records har tagit in 10 miljoner kronor från bl a Per Johansson, grundare av Bodenholm Capital.
Daniel Johansson