4 oktober 2016

FÖRLAG Sony/ATV dominerar marknaden kvartal 1 & 2

Sony/ATV dominerade Sverigetopplistan under årets två första kvartal och de tre mest representerade, svenska  låtskrivarna på listorna var Max Martin, The Family och Vincent Pontare. Det visar siffror som Musikförläggarna tagit fram.

Sverigetopplistans kvartalslistor redovisar de 100 mest konsumerade låtarna under de två första kvartalen av 2016. Siffrorna bygger på fysisk och digital försäljning samt streaming.

Musikförläggarna har tittat närmare på vilka låtskrivare och förlag som är knutna till de mest populära låtarna. För den som följer fördelningen av  förlagens marknadsandelar på Topplistan veckovis kommer det knappast som någon överraskning att det är Sony/ATV som är dominant under det första halvåret av 2016. Mer än en fjärdel av marknadsandelarna för kvartal ett tillhör Sony/ATV (25,6%), med ett rejält glapp till tvåan och trean Universal Music Publishing (14,2%) och Warner/Chappell (14,1%).

Under årets andra kvartal jämnas siffrorna till en aning. Då har Sony/ATV 20,7% av marknaden, medan Universal Music Publishing ökar till 16,1&. Warner/Chappell backar till 12,6% och ligger nästan jämsides med Kobalt på 12,2%.

Melodifestivalen representeras med nio låtar på Topp 100 under det första kvartalet och sex av dem ligger kvar under kvartal två. Antalet svenska artister och svenska låtskrivare är stabilt mellan kvartalen. Kvartal ett har 34 svenska artister på topplistan och 42 låtar med svenska låtskrivare. Bland låtskrivarna är Max Martin störst, som i olika konstellationer ligger bakom fem av låtarna. Tre av låtarna kommer från låtskrivartrion The Family (Joy Deb, Linnea Deb, Anton Malmberg Hård af Segerstad).

Topplistan över det andra kvartalet visar 30 svenska artister och 40 låtar med svenska låtskrivare. Där hamnar Max Martin och Vincent Pontare jämsides med tre låtar var listan.

De båda kvartalslistorna med informations om förlag och låtskrivare finns på Musikförläggarnas hemsida.

Christel Valsinger