MI:s Daniel Johansson är tillbaka med en grabbnäve notiser ur nyhetsflödet kring allt det som lite slarvigt klumpas ihop som ”digitalt”…
Amazon har de senaste åren haft som mål att man ska vara en bred plattform som ska kunna erbjuda ”allt” till sina kunder, inte bara böcker, som ju var det innehåll tjänsten först blev känd för. Amazons downloadtjänst för musik har varit rätt populär i framför allt USA under de senaste åren, bl.a. har svenska X5 Music Group rönt stora framgångar på tjänsten. Det har gått rykten ett bra tag om att Amazon skulle introducera också en streamingtjänst för musik, och nu verkar det som att det kanske finns någon substans bakom det. Enligt Daily Mail kommer Amazon släppa sin streamingtjänst någon gång under sommaren eller hösten, med liknande prisnivåer och prenumerationsmodeller som övriga tjänster.
Radiohead släpper det nya albumet A Moon Shaped Pool [XL/Playground] i veckan, och albumet kommer finnas tillgängligt på Spotify direkt från start. In Rainbows finns redan uppe på tjänsten. Enligt Music Ally hade Radiohead och Spotify långt gångna diskussioner om att A Moon Shaped Pool skulle bli det första albumet tillgängligt enbart för Premium-prenumeranter, men så blir nu inte fallet. Thom Yorke skapade för ett par år sedan rubriker när han kallade Spotify för ”the last desperate fart of a dying corpse”. Då sade han också: ”I feel like as musicians we need to fight the Spotify thing.” Enligt Wikipedia är en kovändning ”den tvära eller osmidiga vändning en ko kan åstadkomma och vill i överförd betydelse peka på plötsliga kursändringar, som indikerar ostadighet och bristande konsekvens.”
I förra veckan meddelade Apple att man kommer halvera procentandelen man tar i provision för prenumerationstjänster som förmedlas via Appstore, från tidigare 30 procent till 15 procent. Det är en glädjande nyhet för tjänster som t.ex. Spotify och Deezer, men Jonathan Prince, Global Head of Corporate Communications på Spotify, säger till The Verge att det inte räcker: ”It’s a nice gesture, but doesn’t get to the core of the problem with the Apple tax and its payment system. Unless Apple changes its rules, price flexibility is prohibited, which is why we can never provide special offers or discounts, and means we won’t have the ability to share any savings with our customers.”
Live Nation och videotjänsten Hulu har inlett ett samarbete kring virtuella konserter. Sedan tidigare jobbar Live Nation med NextVR på samma område. Tanken är att använda tredimensionell teknik och VR-glasögon för att uppleva konserter utan att behöva vara på plats. För att locka användare kommer det också finnas möjlighet att vara med backstage innan konserten, ”gå bredvid” artisten när han eller hon äntrar scenen, och andra extra saker som besökare fysiskt på plats inte kan vara med på. Jordan Zachary på Live Nation, säger: ”Vi är fast beslutna att leverera en live-upplevelse till fans på ett nytt och innovativt sätt. Inget annat media har lika stor potential för att förmedla magin vid en livekonsert än virtual reality.”
Rhapsody, som utanför USA går under namnet Napster, kommer stänga sitt kontor i San Fransisco och omstrukturera verksamheten för att skapa ”operational efficiency” och i högre grad fokusera på den globala expansionen och samarbeten med internationella telcos. Under 2015 såg Rhapsody/Napster en ökning i det totala antalet betalda prenumerationer med 35% och i våras rapporterade man en stark tillväxt under det första kvartalet 2016. I Kanada t.ex., där tjänsten lanserades i november 2015, såg man en ökning av antalet betalande prenumeranter med 9 procent varje vecka under det första kvartalet -16, och även i Brasilien har man sett en stark tillväxt. En gissning är således att den amerikanska marknaden inte kommer vara lika mycket i fokus framöver, med den hårda konkurrens som finns där, utan att Rhapsody/Napster istället satsar mer på de tillväxtmarknader där man har bra avtal med operatörer.
Spotify har knutit till sig Troy Carter, som varit manager för bl.a. John Legend, Lady Gaga, Eve och många fler artister, samt grundat Atom Factory. Målet med Carters involvering i Spotify är att han ska hjälpa tjänsten att få mer exklusivt innehåll, både egenproducerat och musik släppt av andra. Genom Atom Factory har Carter sedan tidigare investerat i Spotify, såväl som i andra tech-företag som Uber och Dropbox.
Allegro, en av de fyrtiotalet aggregatörer/distributörer som indies använder sig av för att få ut sin musik på tjänsterna, sade nyligen upp sin personal och meddelade att man kommer ansöka om konkurs.
Daniel Johansson