7 juni 2012

Tre svenska branschikoner bakom 100Songs

"En hit är en hit är en hit…" Den branschklyschan har sällan varit så användbar som när branschikonerna Ola Håkansson, Klas Lunding och Ben Malén startat bolaget 100songs. Med utgångspunkt i en sida på Facebook spottar 100songs sedan en tid ur sig potentiella hits. Och det är allt man gör. ”Vi signar låtar, vår grej ska aldrig riskera stoppa en artistkarriär ”, understryker trion när MI träffar dem.

Det var i slutet av 2011 som Klas Lunding och Ben Malén vid en lunch kläckte idén att starta ett digitalt bolag helt fokuserat på att kontraktera – och snabbt släppa – enstaka låtar. Någon av de två sa under lunchen: ”Det ska vare ett sånt bolag som Ola Håkanssons S Records på 90-talet”. De tyckte därefter att det inte skulle skada att fråga om Håkansson själv kanske var beredd göra om greppet 20 år senare?

Det ville denne med besked. ”Ola blev positivt skogstokig”, skrattar Malen när MI träffar bolaget i Telegram Studios musik- och bokförlagslokaler i Gamla Stan i Stockholm. Där finns numera Lunding, som genom Telegram har kvar en roll i Universal-etiketten Stranded, och där håller Malén, tidigare vd på Air Chrysalis, nu i ett improviserat 100Songs-kontor. Detta parallellt med att han i dag driver sitt bolag Stereoscope Music.

Ola Håkansson har för sin del fokus på sitt bolag Ten – där senast Icona Pop blivit glödhett – men det märks att han brinner även för trions första gemensamma bolag, 100Songs.

Medan han ur sin MacBook öser låtar över MI säger han:
”Jag har alltid gillat när det går snabbt. Det började ju så för mig. Band som mitt Ola & Janglers kunde på 60-talet spela på Nalen en fredag, upptäckas, spela in, varefter det släpptes en singel en vecka senare utan att man som artist ens träffat skivbolaget. I dag, när det egentligen inte borde behöva vara så med tanke på den digitala revolutionen, tänker branschen ändå i termer av territorier. Om exempelvis Universal i Tyskland tänder på en grej tänker de bara GAS (Germany-Austria-Switzerland/red:s anm.). Vi vill snabba på processerna.”

Ben tar över:
”Via 100songs når man omedelbart hela världen. Vi signar en låt, vår grej ska aldrig riskera stoppa en artistkarriär.”
I bakgrunden finns KY-utbildningen vid Nyköpings högskola. Med Malén som ansvarig har 100songs där hittat ett antal elever som assisterar bolaget. ”Det är den första generationen studenter som direkt kan gå in och jobba med branschen”, säger han.

För att verkligen nå ut över (nästan) hela världen finns även det svenska digitala bolaget X5 Music med i bilden. Via dem och i förlängningen Spotify, iTunes, Amazon etc, har hittills ett dussintal låtar släppts. Av dessa har exempelvis Finders, Keepers med Göteborgstjejen Miriam Bryant, först ut på 100songs, redan plockats upp av tyska EMI. En annan 100songs-utgivning som fått internationell reaktion är Danny Saucedos Melodifestival-tvåa Amazing, som nu gjorts internationellt tillgänglig via 100songs.

När MI träffar bolaget är Ola Håkansson eld och lågor över Stockholmsartisten Son of A Kid. Ola spelar tre-fyra låtar, tvivelsutan lysande poplåtar med associationer till engelska Hurts. När vi några dagar senare springer in i varandra meddelar en knappast mindre entusiastisk Håkansson:
”Vet du, vi tyckte att Sun Of A Kid hade så många kanonlåtar att vi inte kunde välja. Vi kommer snart, innan midsommar, att släppa en låt om dagen i tio dagar, låter det inte kanon?”

Bättre illustration av tänket bakom 100songs kunde MI troligen knappast fått så här i startskedet.

Lars Nylin