30 maj 2012

4 SNABBA Åsa Carild, ny på STIM

Ända sedan i början av nittiotalet har Åsa Carild varit ett känt ansikte i musikbranschen. Först som sångerska i internationellt framgångsrika Pineforest Crunch, sedan som musikbranschentreprenör i egna bolaget Exergy Music. För några år sedan arbetade hon med Nokias musiksatsning. Hon har även bl.a studerat framtidsscenarion och digitalisering av musik samt gjort ett gästspel i dataspelsbranschen, på bolaget MuchDifferent. Sedan ett par veckor tillbaka återfinns hon nu på STIM – i den för såväl henne som organisationen helt nya rollen som International Licensing Manager.

Du verkar hela tiden befinna dig i rörelse. Hur kommer det sig?
– Jag har alltid varit nyfiken på framtiden, framtidsfrågor och framtidsstrategi. Jag minns fortfarande den smått magiska känsla jag fick när Boxman drog igång på nittiotalet och jag tänkte ”Wow! Nu kan man släppa skivor i hela världen!”.

Hur kommer det sig att du nu har hamnat på STIM?
– STIM har ju varit väldigt framgångsrikt i sitt arbete med de digitala frågorna. Den nya tjänst som gör att jag nu får chansen att jobba här, kan ses som en förlängning och vidareutveckling av STIM:s arbete med den delen. Det känns som att vi har ett jättebra team som har alla förutsättningar att göra ett betydande arbete.
– STIM satsar verkligen på sitt arbete ”online” och satsar aktivt på att finnas överallt där musiken finns och används. Mitt uppdrag handlar bland annat om att agera för paneuropeiska licenser, ett arbete som kommer att beröra STIM:s upphovsmän och till exempel amerikanska och australiensiska independent-förlag.
– Personligen är jag hemskt glad över att vara tillbaka i musikbranschen igen. Att jag nu ska jobba för kreatörer stämmer helt med min passion. Som representant för Nokia CWM har jag ju tidigare genom åren själv förhandlat med STIM och jag har fått ett väldigt gott intryck av vad de gör. Att de är till för kreatörer passar mig.

Vilka tycker du personligen är de viktigaste frågorna för musikbranschen idag?
– Nu är det väldigt viktigt att få till fungerande avtal och lösningar mellan branschens alla olika aktörer, så att alla kan få rimliga ersättningar för det arbete de gör.
– Jag tror även att det är viktigt att vi uppmärksammar vad som händer inom alla olika aspekter av underhållningsbranschen. Sedan tycker jag att det är oerhört viktigt att branschens ramar ger möjlighet till utveckling för artisterna, banden och alla kreatörer ur ett mer långsiktigt perspektiv.

Hur mycket hinner du själv göra musik nu? Och vad lyssnar du på mellan varven?
– Just nu lyssnar jag mycket på ett amerikanskt band som heter Bowerbirds. De har ett eget, spännande sätt att arbeta med melodier. Jag blev även betagen av ett band på SXSW som heter Royal Teeth och så lyssnar jag på ett norskt band som heter Kråkesølv.
– Jag är ju fortfarande sångerska och låtskrivare själv, och så sent som för någon månad sedan släppte jag en egen digital singel under pseudonym. Exergy Music finns kvar och på sistone har bolaget bland annat släppt en vinylsingel med Vera Vinter. Exergys senaste release är med projektet My God Damn Teritory vs. Page.

Claes Olson