I debattartikelen, undertecknad av bl.a Thomas G:son, Anders Melander (kompositör av bl.a många av Nationalteaterns mest kända klassiker), David Stenmarck, Fredrik Thomander och Sharon Vaughn uppmärksammas bl.a det faktum att Sweden Rocks arrangörer hävdar att STIM-avgiften på 2,6 procent av biljettintäkterna är för hög, samtidigt som de enligt uppgift själva tar ut omkring 41 procent av biljettpriset i ren vinst:
”Av de 2 390 kronor som förra årets fyrdagarsbiljett kostade, gick alltså nästan 1 000 kronor direkt till ägarna. Festivalens ägare är förstås viktiga för Sweden Rock, men vad vore musikfesten utan låtarna vi skriver?”
Debattartikeln i sin helhet:
Sweden Rock vägrar betala för vår musik
Om några veckor drar Sweden Rock Festival i gång. Den är Sveriges största rockfestival och en folkfest för de dryga trettiotusen musikälskare som varje år besöker festivalen i Sölvesborg. Tyvärr verkar årets upplaga av Sweden Rock inte bara bli den största rockfestivalen i Sverige, utan också en spelplats för ett upphovsrättsbrott av enorma proportioner.
De senaste tre åren har ägarna bakom festivalen nämligen inte betalat den ersättning de ska till oss låtskrivare, och i år har man valt att inte ens ansöka om tillstånd från Stim, som har hand om våra rättigheter. Pengarna som seriösa festivalarrangörer betalar till Stim utgör den enda betalningen till låtskrivarna, vars musik spelas på festivalen. Skuggan faller tung över Sweden Rocks festivalledning som vägrar att betala för den musik vi och andra skrivit och som festivalens ägare tjänar miljoner på.
För Sweden Rocks vinstmarginaler saknar motstycke i festivalsverige. Förra året genererade festivalen en vinst på 25 miljoner kronor. Bolagsledningen valde att lägga på två sparade miljoner så att sammantaget 27 miljoner kunde betalas ut till de tre aktieägarna. Det är alltså inte på grund av att det fattas pengar i kassan som ägarna bakom festivalen väljer att inte betala oss låtskrivare.
Personerna bakom Sweden Rock hävdar att avgiften till Stim är för hög, trots att den bara utgör runt 2,6 procent av biljettintäkterna. Samma personer plockade ut omkring 41 procent av biljettpriset i ren vinst. Av de 2 390 kronor som förra årets fyrdagarsbiljett kostade, gick alltså nästan 1 000 kronor direkt till ägarna. Festivalens ägare är förstås viktiga för Sweden Rock, men vad vore musikfesten utan låtarna vi skriver?
Sweden Rock är en vinstmaskin som å ena sidan är helt beroende av den musik vi skriver, men som å andra sidan tycker att vi kräver för mycket betalt. Andra festivaler runt om i landet går inte alls med lika stora vinster som Sweden Rock. Ändå betalar de vad de ska till låtskrivarna genom sina Stimavgifter. Problemet är alltså knappast Stims avgifter utan snarare Sweden Rocks ägares inställning till vilka som ska tillåtas tjäna pengar på musik. Låt oss tala klartext. Bolaget Sweden Rock Festival AB väljer att vinstmaximera framför att betala en okej ersättning till oss låtskrivare. Deras agerande är inte rock´n´roll. Det är ren girighet.
Vi lever i ett samhälle där musiken blir allt viktigare för allt fler människor. Samtidigt blir synen på oss som arbetar professionellt med musik allt råare. Vi förväntas stå med mössan i hand och leverera fantastisk musik till så låg ersättning som möjligt. Man kan ju alltid ta ett riktigt jobb vid sidan av, tycks den allmänna meningen vara.
Vi utmålas som naiva och giriga när vi vill ha betalt för vårt arbete som låtskrivare. I vilken annan bransch hade detta varit möjligt år 2012? Vi hoppas att Sweden Rock tar sitt förnuft till fånga och att deras syn på musikskapande inte tillåts sprida sig.
Undertecknat Anders Melander, David "Blackmoon" Parland, David Stenmarck, Fredrik Thomander, Håkan Larsson, Niklas Jarl, Peter Lindforss, Pär Hulkoff, Sharon Vaughn, Thomas G:son och Thomas "Plec" Johansson
Claes Olson
Länk:
http://www.aftonbladet.se/debatt/article14864678.ab