24 maj 2012

4 SNABBA med Mattias Wallin, ny på STIM

Mattias Wallin, tidigare bl.a.på EMI, jobbar sedan en tid på STIM med titeln Director Writer Relations. MI hörde av sig och frågade vad en sådan gör och vem Mattias Wallin är.

Berätta lite om vad du pysslat med innan STIM?
– I musikbranschen arbetade jag senast för skivbolaget EMI Musics nordiska gren, med försäljning och affärsutveckling som VP Sales and Commercial Development. På EMI arbetade jag sammanlagt i sju år.
De senaste åren har jag arbetat för ett mjukvaruföretag i musikinstrumentindustrin, där jag verkat som global försäljningschef. Men jag har hela tiden haft en fot kvar i den här delen av musikindustrin, och har som exempel och under tiden arbetat som business manager för bland andra Deportees.

Vad innebär det att vara Director writer relations?

– De upphovsmän som har musikskapande som yrke ställs mot en vardag och en omvärld som förändras snabbare och snabbare, och mitt jobb är att se till att Stim i sina relationer med den här gruppen medlemmar fortsätter vara en flexibel, serviceinriktad och effektiv organisation i Sverige och i världen. Jag ska försöka fånga upp upphovsmännens behov i ett tidigt skede och sen se till att det händer här på STIM. STIM tillhör redan idag toppskiktet av upphovsrättsorganisationer i världen, men vi ska bli ännu bättre på att ta tillvara våra medlemmars behov och intressen. Det är någonting jag verkligen ser fram mot att få förmånen att arbeta med!

Vad har du själv för förklaring till de smått osannolika svenska låtskrivarframgångarna internationellt?

– Javisst är det otroligt! Det finns säkert flera svar på det. Men det började väl någonstans ta fart på allvar under Cheirontiden, den kultur som fanns där och då har levt kvar och överförts på fler generationer låtskrivare som etablerar sig samtidigt som de mer erfarna låtskrivarna, med Max Martin i spetsen, etablerat sig ytterligare. Det är extra roligt att detta fenomen sker och sprids inte bara från Stockholm. Det sker i hela Sverige där det växer upp nätverk av låtskrivare och startas skolor för låtskrivare och resultatet av det sprids över världen. Kombinationen av detta, och att vi i Sverige har haft förmånen att ha mycket duktiga och kreativa personer på musikförlagen, kan vara en del av förklaringen.

Vilka är din favoritmusik?

– Svårt, men det har blivit mycket indie under några år. Återvänder även ofta till Rolling Stones och U2. Gillar även den klubbmusik som kommit under senare år, och där många svenska låtskrivare ligger i framkant. Tycker dock om all bra musik oavsett genre.

Lars Nylin