24 april 2012

4 SNABBA Ömer Akay och Carl-Marcus Gidlöf på Despotz firar 5 år

Den här veckan firar Despotz 5-årsjubileum med stor fest på Riche i Stockholm. Ömer Akay och Carl-Marcus Gidlöf, två av grundarna och de som driver den expanderande verksamheten idag, besvarar Musikindustrins 4 SNABBA och berättar om utvecklingen från den Turbonegro-inspirerade starten (!) som skivbolag till det bredare bolag man är i dag.

Summera er femåriga historik sedan starten som Despotz Records!

– Despotz Records startades 2006 av tre personer med skilda bakgrunder inom musikindustrin som hade en gemensam dröm om att starta skivbolag. Grundarna var Ronnie Schmidt, Ömer Akay och Carl-Marcus Gidlöf. Det frö som lade grunden var egentligen en liten kuriositet; en lounge- och bossa-tribute till Turbonegro. När Edel Music samma år skulle återutge katalogen och ett nytt album med Turbonegro via Playground Music så såg vi vår chans och pitchade tribute-albumet som en första Despotz-release och lyckades på den vägen få distribution. Därefter så kunde vi börja bygga upp skivbolaget; signa artister, och fortsätta bygga vidare på distributionen. Sedan dess har vi haft en nära koppling till Playground Music och delar numera även kontor. Vår digitala distribution går via Phonofile och vi är mer än nöjda med vår setup.

– Redan efter ett år så hade vi utvidgat vår distribution till att även inkludera UK, GSA och Benelux samt byggt upp ett nätverk av licenspartners runt om i världen, med fokus på Nordamerika och Japan. Strategin fokuserades mer och mer mot en internationell och digital marknad, på att bygga upp vår egen online/blog promo, samt komplettera med extern redaktionell- och radio-PR för våra releaser.

– Antalet släpp har ökats det senaste året, med fler rena digitala släpp (singlar och EP), och färre men mer prioriterade och intensiva satsningar på album. Vi har även startat en del lyckade strategiska samarbeten som exempelvis att vi släppte Titiyos album Hidden internationellt, utanför Skandinavien, samt det samarbete vi har byggt upp med Stupid Dream Records och Comedia, där vi tillsammans bland annat arbetar med Baron Bane och Ida Long.

– Under sommaren 2011 så föddes idén till Despotz Media. Starten för detta var att vi licensierade in rättigheterna till vår första film; dokumentärfilmen Beer Wars, som tar upp de mindre bryggeriernas kamp mot de större jättarna i den amerikanska ölbranschen. Efter en lyckad satsning där vi nu släppt dvd:n i fyra länder, byggt upp en digital distribution, samt sålt rättigheterna till tv och fått en hel del nya kontakter inom ölvärlden, så har vi börjat leta efter fler intressanta filmsatsningar.

Det senaste året har ni kompletterat era tidigare electro-, pop- och rock-akter med en rejäl hårdrocksatsning i form av bland andra The Unguided och Raubiter. Berätta om den satsningen…

– För oss så har det bara varit en tidsfråga då alla tre grundarna på något sätt har hårdrock i sina rötter och det finns en hel del spetskompetens inom bolaget. När möjligheten sedan dök upp att få jobba med The Unguided och Raubtier så var det ingen tvekan. Vi gillade det vi hörde och visste att vi kunde få dem att växa ytterligare både här hemma samt såg möjligheter internationellt. Grundfilosofin har alltid varit att jobba med musik fritt från olika genrer, så länge vi gillar det vi hör och tror oss kunna göra ett bra jobb tillsammans med de artister vi har på labeln.

Ni har ju även utvecklat er förlagsverksamhet. Hur arbetar ni idag på den sidan?

– Förlagsverksamheten har alltid funnits inom Despotz och började som en sidoverksamhet där det skulle möjliggöra mer satsningar på radiopluggning samt underlätta vårt arbete med sync. Vi skrev inga exklusiva förlagsdealar utan förlade enbart musiken som skivbolaget släppte. Men efter ett par år, som bland annat inkluderade ett par lyckade placeringar i tv-serier, så började vi utveckla förlagsverksamheten ytterligare och arbetar nu mer aktivt med våra låtskrivare. Sedan ett år tillbaka administreras vår katalog av BMG Chrysalis och vi arbetar numer mycket mer aktivt med co-writes, remixarbeten samt placeringar av en växande förlagskatalog.

Hur ser den närmaste framtiden ut efter jubileumsfesten denna vecka? Vilka nya, kommande namn har ni på gång?

– Det här är en mycket speciell vecka för oss. Vi är mitt uppe i arbetet med vårens största släpp på labeln; Raubtiers nya album Från Norrland Till Helvetets Port. Skivan kommer att släppas i hela Norden och följas upp med ett trettiotal spelningar i år, bara i Sverige. Parallellt med den titeln så återutger vi även bandets två tidigare album med bonusspår.

– Vi firar 5 år som label imorgon onsdag kväll, på Riche, Lilla Baren, från klockan åtta på kvällen till två på natten. Alla är välkomna, men kom dit i tid – det finns en anledning till att det heter Lilla Baren!

– Det rör sig som sagt om vårt femårsjubileum som ska firas. Dock ska nämnas att vid årsskiftet i år så gjorde vi en strukturell förändring, när Ronnie Schmidt beslöt sig för att lämna Despotz för att söka nya äventyr. Vi vill nu passa på och ta den här chansen att tacka vår vän och före detta delägare, både här via MI samt på festen med ett par järn tillsammans. Vi hade inte varit där vi är idag utan honom.

– För att lyfta festen ytterligare så slog vi ihop firandet med släppet av debutsingeln The Fall med Saturday, Monday. Bakom artistnamnet Saturday, Monday återfinns producenten Ludvig Parment som är en av våra framtidshopp på skivbolaget, här skapar han en post-dubstep akt där planen är att släppa ett debutalbum i höst och flera mycket intressanta samarbeten väntar runt hörnet. Några andra aktuella satsningar som är på gång ut under året är bland annat den unga singer-songwritern Adna, som med sin otroliga röst kommer att trollbinda många nya fans. I maj släpper hon sin självbetitlade EP och i sommar ska hon in i studion för att spela in sitt debutalbum. Emmaboda-aktuella popduon LCTRISC tror vi kommer att få sitt stora genombrott i år, efter flera lyckade singelsläpp. De innehar för tillfället andraplatsen på Studentradiolistan med senaste singeln Please Wait On Yourself och nu är siktet inställt på en fullängdare senare i år.

– Det nämaste året innehåller även nytt material från bland andra Suck Shaft, The Unguided, Bourbon Boys och Junkstars, samt fler satsningar tillsammans med våra samarbetspartners.

– Det är alltså fullt upp hos oss på Despotz, vilket inte minst belyses av att bara ett par timmar efter att jubileumsfesten slutat – antagligen under tiden då efterfesten börjat ebba ut… – så ska Carl-Marcus sätta sig på ett flyg till L.A. för en dryg vecka fylld av möten och medverkan på den internationella A&R-konferensen MusExpo.

Lars Nylin