Du kommer från Monstera, vad tar du med dig därifrån och vad tror du blir helt nytt med Hybris Live?
-Jag har arbetat för Monstera i tre år och det är klart att jag lärt mig mycket från det, men jag har mest suttit på min kant och byggt min egen roster så det kommer inte att bli så stor skillnad förutom att vi är en label och ett förlag som även bokar. Förvisso inte bara våra egna artister, men den estetiska linjen kommer att göra att alla akter på Hybris utgör en familj. Det hela kommer att bli tydligt på den nya webben.
Kommer du att fortsätta kombinera Azure Blue och arbete?
– Naturligtvis. Den främsta anledningen till detta var för mig att kunna hålla koll på mitt skivbolag och se så de sköter sig. Hehe. Skämt åsido. Jag tycker det är viktigt att göra olika saker i livet. Men eftersom jag jobbar med mina själsfränder kan jag följa hjärtat i varje projekt. Jag tog min fil.kand. i medie- och kommunikationsvetenskap parallellt med Europaturnéer med mitt förra band så tid finns alltid. Dygnet har 24 timmar. Heltid är åtta. Jag är mitt uppe i en Europaturné nu, men jag lägger de flesta gigen kring helger och landar mellan varven. Och under lanseringsmånaden nu i mars har jag valt att knappt spela alls. En viktig distinktion är dock att mitt eget projekts turnéer bokas av FKP Scorpio Sverige och andra agenturer utomlands så jag bokar inte mig själv. Det blir för rörigt.
MI minns dig som allmän indieguru i Göteborg, hur har det varit att bli Stockholmare?
– Jag saknar Göteborg när det dröjer för länge mellan besöken, men jag älskar Stockholm och musikscenen här som tillåter så många fler parallella aktörer. Det gick lättare än väntat att glida in i Stockholm. Jag lärde känna folk på ett naturligt sätt så jag har inte jagat branschen alls. Den har kommit till mig. Jag har genuina vänner på de flesta bokningsbolag och labels och känner en massa journalister så det finns en naturlig respekt och en ordentlig "social arena" här, för att tillämpa favoriten Pierre Bourdieus term.
Lars Nylin
Skivbolaget och förlaget Hybris blir nu även ett bokningsbolag med samma namn. Ansvarig blir Tobias Isaksson, senast på Monstera. Isaksson arbetar som bokare vid sidan av det egna projektet Azure Blue, som tidigare i år vann kategorin ”Årets pop” vid de oberoende bolagens Manifestgala.
Var på bokningsmarknaden placerar sig Hybris Live,kan man kategorisera er som "indiebokare"?
Skivbolaget och förlaget Hybris blir nu även ett bokningsbolag med samma namn. Ansvarig blir Tobias Isaksson, senast på Monstera. Isaksson arbetar som bokare vid sidan av det egna projektet Azure Blue, som tidigare i år vann kategorin ”Årets pop” vid de oberoende bolagens Manifestgala.
Var på bokningsmarknaden placerar sig Hybris Live,kan man kategorisera er som "indiebokare"?
-Hela Hybris-teamet är överens om att detta är år noll på ett sätt. Vi har gjort indiegrejer, men John (Gardnert) kommer från Sony BMG, vi förlägger tillsammans med Warner Chappell och ingen av oss har haft ett strikt indieförhållningssätt. Målet med alla releaser och alla bokningar har varit att ta varje projekt så långt det kan komma. Men det alternativa, lite obstinata förhållningssättet har vi allihopa. På Monstera fick jag boka vad jag ville. Jag la en förfrågan på Lil Wayne som har 36 miljoner fans på Facebook och jag bokade gig för femsiffriga belopp. Men jag bokade också många band från indielabels. Fast det är för att jag tycker att det ofta finns bra musik där. Vi har ett nätverk som gör att vi redan från första dagen har en inkomst från detta och jag har redan från början en roster som inte rymmer mycket mer. Även om våra ideal inte är indie tror jag att verksamheten kommer att uppfattas som alternativ. Fast vi bygger en stark internationell front nu med flera nya akter med stor potential att slå igenom. Det är väldigt spännande!