2 februari 2012

notiser

MI:s Daniel Johansson har sorterat i det mäktiga digitala nyhetsflödet. Nytt om bl.a. MegaUpload, Boinc och managerlegenden Paul McGuinness syn på Spotify.

Murfie är en ny tjänst med en liten twist på den lite märkliga modellen att sälja begagnade digitala musikfiler. Skillnaden med Murfie är att den använder sig av CD-skivor som åtminstone teoretisk ”container”. Förutom att man kan sälja sina begagnade skivor kan man också sälja digitala nedladdningar av den begagnade CD:n. Som kund kan man alltså välja att endera köpa den begagnade skivan traditionellt, och få den hemskickad, eller så kan man bläddra igenom alla CD-skivor som finns i Murfies lager, och helt enkelt köpa digitala kopior av dem för nedladdning. Modellen som sådan finns att se på https://www.murfie.com/about_us. Murfie meddelar för övrigt att man just har fått 1,4 miljoner dollar i riskkapital från DaneVest Tech Fund Advisors. Lagligt eller ej? Vi får väl se.

Tjänsten Greenhost har skapat en WordPress-plugin som gör det möjligt för alla som använder sig av WordPress för bloggar och hemsidor att utnyttja en proxyfunktion. Vad det innebär är att man som WP-användare kan bädda in sajter som är blockade i vissa länder, t.ex. tjänster som The Pirate Bay. Greenhost själva säger: ?By adding this plug-in to your WordPress website it will start functioning as a proxy and uncensor any blocked website you’d like. The only thing you’ll need is a WordPress website and the ability to install new plug-ins. After that you can maintain a list of websites you’d like to keep open freely available on the web.”

Paul McGuiness, manager för U2, uttryckte under Midem 2012 sina åsikter kring Spotify, åsikter som kan sammanfattas som positiva men med kritik till situationen som den är idag. Han sade: "I see no reason why the Spotify model should not be part of the future. It is essentially honest so it's to be encouraged. I'd like to see it adopted everywhere, quite honestly." Samtidigt riktade han kritik mot tjänstens transparens, framför allt gentemot artister: "Spotify has yet to become popular with artists because artists don't see the financial benefit of working with Spotify. That's partly the fault of the labels, and the labels partly own Spotify. And there's insufficient transparency."

Dimest är en ny, svenskutvecklad lösning för direktförsäljning av downloads och andra digitala produkter till slutkund. Tjänsten finns både i en gratis- och en premiumversion. För musik som säljs via Dimest går 100 procent av intäkterna till upphovsmännen, medan Dimest tar procent på övrig försäljning. Via Dimest kan användarna generera shoppingwidgets, som sedan kan bäddas in på bloggar, hemsidor, Facebook med mera. En extra funktion som skiljer Dimest från många andra liknande lösningar är att den som laddar upp material kan tillgängliggöra det för vidareförsäljning via andra användares Dimestshoppar.

Hovrätten för västra Sverige avkunnade i december sin dom mot den 15-åring som hade fildelat filmer med en dator som tillhörde den skola där han var elev. Bakom anmälan stod elevens rektor. Tingsrätten frikände 15-åringen, men hovrätten gjorde en annan bedömning och dömde 15-åringen till 30 dagsböter à 50 kronor. Domen gällde enbart nedladdning via fildelningsnätverket BitTorrent, då det inte kunde styrkas att 15-åringen samtidigt uppsåtligen hade laddat upp filer via samma nätverk. Domen kommer få prejudicerande verkan på kommande prövningar av BitTorrentärenden.

Vänersborgs tingsrätt har dömt en person för medhjälp till brott mot upphovsrättslagen efter att den dömde drivit en DC-hubb. Den åtalade dömdes till villkorlig dom, vilket juridiskt sett är samma status som fängelsestraff, samt 40 dagsböter à 170 kronor. Domen väntas få betydelse för liknande framtida mål.

I februari lanseras Spinlet, som blir Afrikas första stora streamingtjänst för musik. Via Spinlet kan användarna lagra, administrera och lyssna på sina filer från vilken dator som helst, och tjänsten har redan från början stöd för användning på de flesta typer av smartphones. Spinlet visades upp under ett showcase på Midem.

Live Nation köpte i slutet av förra året upp det amerikanska företaget BigChampagne. BigChampagne är en av de ledande inom inhämtning och analys av onlinestatistik för musik. Köpet innefattar så väl BigChampagnes teknologi som nyckelkompetenser och stärker Live Nations ambition att vara marknadsledande inom området dataanalys över artist/fan-interaktion. Samtidigt passade BigChampagne på att rekrytera Ethan Kaplan, som tidigare jobbat med nya teknologier på Warner Music. Kaplan kommer att fungera som Head of Products hos uppköpta BigChampange.

I veckan blev det klart att högsta domstolen inte prövar Pirate Bay-målet. Därmed kvarstår tingsrättens domar från 2009. Efter högsta domstolens beslut valde Pirate Bay att byta domän från .ORG till .SE. Detta enligt dem själva för att förhindra att amerikanska myndigheter går in och beslagtar deras domännamn. Det har funnits spekulationer om att de amerikanska myndigheterna avvaktat högsta domstolens beslut, för att sedan kunna beslagta fildelningstjänstens domännamn baserat på .org.

Efter påtryckningar från bland andra Microsoft och Adobe beordrade den ukrainska myndigheterna nyligen polisen att göra ett tillslag mot fillagringssajten Ex.ua. I tillslaget konfiskerades 200 serverar med över 6000 terabyte data. Ex.ua var en av de mest besökta sajterna i Ukraina och bland de uppladdade filerna fanns mängder med upphovsrättsskyddat material.

Schweiziska Webdoc har börjat samarbeta med SoundCloud, Songkick och Topspin. Webdoc är en tjänst för att addera mediematerial till bland annat statusuppdateringar och tweets. Via de nya samarbetena går det numera att addera en SoundCloud-spelare eller sälja konsertbiljetter via Songkick direkt i statusuppdateringar skapade via Webdoc.

Finska IFPI blev för några veckor sedan utsatta för en hackerattack. Attacken kom en dag efter det att den finska bredbandsleverantören Elisa spärrat all trafik till Pirate Bay. Elisa spärrade trafiken till Pirate Bay efter att musikbranschen via IFPI tagit ärendet till domstol. Hackernätverket Anonymous tog, genom ett meddelande på Twitter, på sig attacken.

Psonar har tagit fram en ny affärsmodell för streamad musik. I stället för premium prenumerationer eller reklambaserade gratisabonnemang har Psonar tagit fram en modell där du betalar en liten summa för varje streamad låt. Betalningen kan ske på mobilräkningen, kontokort eller Pay Pal. Under Midem tecknade Psonar ett licensavtal med INgrooves, som kommer att börja erbjuda sina kunder Psonars affärsmodell.

Statistikanalystjänsten Next Big Sound har fått in 6,4 miljoner dollar i nytt riskkapital. Bland finansiärerna återfinns IA Ventures och Foundry Group. Resurserna ska användas för att utöka närvaron på nya marknader. Samtidigt passade Next Big Sound på att avslöja att de precis fått in två av majorbolagen som kunder, men har inte gått ut med vilka två det gäller.

I efterspelet kring nedstängningen av MegaUpload har ett av problemen med att stänga ner fillagringstjänster diskuterats flitigt. En stor del av de filer som lagrats på tjänsten har varit användares privata material i form av bilder, textfiler, filmer etc. Nu har Electronic Frontier Foundation och Carpathia Hosting startat MegaRetrieval.com, en sajt för de MegaUpload-användare som vill försöka få tillbaka sina nedplockade filer. Bland alla de filer som berördes av stängningen av MegaUpload beräknas det finnas miljontals som inte gjorde något intrång i upphovsrätten. Ett argument som framhållits är en form av motargument till tesen att digital framställning av kopior är att jämföra med stöld. Om filkopiering är att betrakta som stöld, hur ska då de privatpersoner vars filer nu försvunnit betrakta det som hänt?

Efter en nedgång under andra halvan av 2011 har riskkapitalet börjat hitta tillbaka till musiktjänsterna, enligt Digital Music News. Under januari 2012 pumpades 66,55 miljoner dollar i riskkapital in i olika musiktjänster. Detta var 26,5 procent mer än under januari 2011. Störst var intresset för svenska SoundCloud, som under januari fick ett tillskott på 50 miljoner dollar.

Tidigare har Spanien ansetts varit aningen slapphänt i sitt förhållande till illegal fildelning och torrentsidor. Sedan Partido Popular övertog makten i december har det gått desto snabbare. Nu har landet infört en ny lag som gör det möjligt att stänga ner och tvinga internetleverantörer att blockera trafiken till en sida inom tio dagar från det att det har kommit in en anmälan från rättighetsägare.

De båda licensieringsplattformarna för digital musik, Ricall och CueSongs, vill göra det enklare och billigare för små organisationer som vill använda licensierad musik i filmer. Ricall och CueSongs, som ägs av Peter Gabriel, samarbetar med bland andra EMI, Sony, Cooking Vinyl och Peermusic.

Efter sju år av processer har den japanska utvecklaren bakom fildelningsnätverket Winny, Isamu Kaneko, blivit friad på alla åtalspunkter. Winny släpptes 2003, delvis baserat på det anonyma fildelningsnätverket Freenet, eller åtminstone inspirerat av det, när Kaneko var verksam på University of Tokyo. Kaneko har under två tillfällen redan blivit dömd för utvecklingen av Winny, 2006 och 2009, men överklagade båda gångerna. Det nya domstolsbeslutet menar att det inte har gått att bevisa att Kaneko de facto utvecklat tekniken för att uppmuntra användare till intrång i upphovsrätten, därav den friande domen.

Med 77 miljoner dollar i finansiering under 2011 var Beyond Oblivion ett av de företag inom musikbranschen som fick in mest riskkapital förra året. Men den 30 december lade Beyond Oblivion ner verksamheten. Detta bara veckor innan deras streamingtjänst Boinc skulle lanseras. Boinc, som varken skulle bli reklamfinansierad eller prenumerationsbaserad, var tänkt att bli en stor utmanare till Spotify. En av de största ägarna i Beyond Oblivion var News Corp., som tidigare förlorat stora summor på MySpace. Nu visar det sig att konkursboet har skulder på upp till 500 miljoner dollar och tillgångar som uppgår till mindre än 10 miljoner dollar. Bland fordringsägarna återfinns bland andra Sony och Warner, som har fordringar på cirka 50 miljoner dollar var från sina licensieringar till Beyond Oblivion.

Robbie Williams har godkänt att hans musik görs tillgänglig via OpenEMI, EMI:s verktygslåda för apputvecklare som innehåller musik för gratis licensiering.

Den 8 februari arrangeras TMT-dagen i Stockholm, då de affärsjuridiska förhållandena inom telekom-, media och IT-branscherna ska diskuteras. Bird & Bird står som värd och bland deltagarna i de olika panelerna återfinns bland annat Ola Håkansson från Ten Music Group, Johan Lagerlöf från X5 Music Group samt Mårten Lindberg och Oskar Löthberg från Spotify.

Amazon har valt att ta ner all musik som licensieras via distributören TuneCore från Amazons samtliga europeiska butiker. Beslutet grundar sig i att parterna har haft svårt att enas i förhandlingarna gällande en förlängning av licensieringen. Från TuneCores håll uppges att de varit missnöjda med det tidigare avtalet, då de haft problem med att få ut betalning från Amazon.

Efter att den kinesiska sökmotorn Baidu under 2011 slöt licensavtal med en rad stora musikaktörer, samt med en lokal upphovsrättsorganisation, stryker USA nu Baidu från listan Notorious Markets, där företaget tidigare funnits med på grund av bland annat sin mp3-sökfunktion som länkade till stora bibliotek med olicensierad musik.

I veckan dök till sist Coldplays senaste skiva Mylo Xyloto upp på streamingtjänster som Spotify och WiMP. Bandet tog beslutet att inte låta skivan bli tillgänglig via streamingtjänster direkt vid releasen eftersom de ansåg att det skulle påverka downloadförsäljningen negativt. Den goda à la carte-försäljningen av albumet har framhållits som ett bevis för att strategin varit korrekt.

Appskaparna Air Studios har släppt AirVinyl till iPad. Appen ger mp3-filerna på iPaden gammalt vinylljud.

En rysk domstol i Sankt Petersburg har slagit fast att det ryska sociala nätverket vKontaktes musiktjänst har gjort sig skyldig till upphovsrättsbrott. Målet väcktes av två medlemmar i Gala Music Group i Ryssland.

Lästips: Läs Forbes artikel där tidningen utser Spotifys vd Daniel Ek till musikindustrins viktigaste person:

http://www.forbes.com/sites/stevenbertoni/2012/01/04/spotifys-daniel-ek-the-most-important-man-in-music/

Daniel Johansson