Cooperative Music startades 2005 som en division inom V2 Music Europe, men ägs sedan några tillbaka av Universal Music Group International. Idag inkluderar skivbolagsgruppen Bella Union, DFA Recordings, Downtown Music, Glassnote, Heavenly Recordings, Kitsune, Lex Records, Lucky Number Music, Mexican Summer/ Kemado Records, Mad Decent, Moshi Moshi Records, Rabid Records, Transgressive Records och V2 Music. Cooperative Musics internationella nätverk ger dessutom ut musik från Universal Music-ägda Spinefarm.
Espen Slapgård (f.d. label manager på Cosmos Music Group) blir nu ansvarig för Cooperative Music i Norge och får även ett övergripande Norden-ansvar. Troels Gammelgaard (f.d. Cosmos Music Group) kommer att handha Cooperative Musics repertoar i Danmark. I Finland kommer Universal Music att sköta promotion och marknadsföring, med Pekka Saila och Sami Rikala på Universal Finland som huvudansvariga. Här i Sverige blir alltså Henrik Nyström, tidigare delägare i Skiva Promotion i Göteborg, label manager för Cooperative Music.
Berätta om ditt nya uppdrag, Henrik!
– Den här veckan gör jag mina sista dagar på Skiva och på torsdag börjar min anställning hos Universal Music som label manager för Cooperative Music Sverige, när avdelningen nu officiellt öppnar med sin bas på Drottninggatan i Göteborg. Min roll som label manager kommer att innefatta en rad olika arbetsområden, men främst promotion och marketing för våra releaser och anslutna lablar plus en A&R-roll för att signa svenska akter till Co-Op.
– Till en början då, vi befinner i någon slags etableringsfas, så kommer jag och vi även att lägga vikt vid att profilera Cooperative Music i Sverige, som den musikaliska kvalitetsstämpel och det fantastiska nätverk som bolaget faktiskt är, men som kanske inte så många känner till utanför branschen.
– Det finns en framtidstro i Cooperative Musics verksamhet som känns väldigt inspirerande att bli en del av. I en tid då många bolag tvekar av olika anledningar så satsar Co-Op fullt ut och öppnar nya avdelningar i USA, Australien och nu i Norden.
Hur mycket har du arbetat med Co-op tidigare?
– Mycket väl får jag nog säga. Det är den musiken jag själv lyssnar på och jag är själv stort fan till många av de artister som ligger under Co-Op:s paraply, i vissa fall utan att jag visste om det. Skiva har gjort promotion för Co-Op's releaser sedan i våras, då bolaget bytte distributör från Cosmos Music Group till Universal och gjorde väl då klart i ett relativt tidigt skede att de skulle söka efter en mer permanent representant i Sverige. När jag fick den förfrågan var det egentligen aldrig någon tvekan även om det naturligtvis känns vemodigt att lämna Skiva efter mer än sex år.
– Skiva Promotion lever såklart vidare med Christian Östlund fortfarande vid rodret.
Hur kommer ditt samarbetet med Universal Music att se ut?
– Jag kommer att jobba nära säljavdelningen och den digitala avdelningen för att få ut vår musik på bästa sätt.
Finns det några särskilda akter som du ser extra mycket fram emot att få arbeta med?
– Svårt att nämna några enskilda då det finns så många… 2011 har varit ett grymt år med albumreleaser från Fleet Foxes, My Morning Jacket, Noah And The Whale, och Tinariwen med flera. 2012 ser ut att bli minst lika starkt även om inte allt ska avslöjas här och nu.
– I det absolut närmsta tror jag mycket på amerikanska hiphop-akten Childish Gambino som redan slagit igenom hemma i USA och Brooklynbandet Friends, som hittills bara släppt två singlar. Listan skulle kunna göras lång. Det bästa med att jobba med skivbolag som Bella Union, Heavenly, Kitsuné, DFA, Lucky Number, Glassnote och så vidare är att man redan på förhand vet att musikåret 2012 kommer att bli magiskt.
Claes Olson