16 augusti 2011

Patrik Pihl marknadschef på Wimp

Musiktjänsten Wimp har anställt Patrik Pihl som marknadschef. Pihl har tidigare bland annat varit marknadschef på Bonnier Amigo Music, senare Cosmos Music.

Som ny marknadschef för WiMP Sverige kommer Patrik Pihl bland annat att
ansvara för rekrytering av nya kunder i WiMPs egna kanaler. Han kommer
också samarbeta nära med både WiMP-redaktionen, affärs- och
produktutvecklingsteamen samt WiMPs olika partners såsom Telenor.

– Det ska bli otroligt kul att arbeta med musikstreaming, då det för
många är det nya sättet att lyssna på musik. Då jag har en bakgrund
som försäljningschef på radio samt marknadschef på skivbolag så är
det väldigt stimulerande att få förmånen att ta detta nästa steg i
musikbranschen. Det ska bli spännande att vara en del av WiMP och
marknadsföra tjänsten i Sverige, säger Patrik Pihl.

Pihl har de senaste åren arbetat med marknadsföring och försäljning
av digital musik och CD men också olika partnerskap för skivbolagets
artister. Han kommer närmast från tjänsten som försäljnings- och
marknadschef på onlinesajten Improveme.se, och har lång erfarenhet som
marknadschef inom bland andra skivbolagen Cosmos och Bonnier Amigo
Music. Han har också varit försäljningschef på ett antal
radiostationer som Lugna Favoriter och NRJ.

– Med sina relationer och sin kunskap och erfarenhet från musikbranschen
är vi säkra på att Patrik kommer att bidra starkt till utvecklingen
av WiMP i Sverige. WiMP ska vara en musiktjänst som gör det roligt att
lyssna på musik, som hjälper dig att hitta bland alla de miljoner av
låtar som finns tillgängliga, och som ger dig bra tips på låtar och
artister du vill lyssna på, säger Sverigechefen för WiMP, Fredrik
Zmuda.

Musiktjänsten WiMP lanserades i Sverige i februari och finns även i
Norge, Danmark och i Portugal under ett annat varumärke. Tjänsten har
över 300 000 betalande användare i fyra länder och växer i rask
takt. WiMP ägs av börsnoterade bolaget Aspiro.

Lars Nylin