14 juli 2011

Svenska X5 Music största bolag för klassisk musik på Billboard 2010

Årssammanställningen av den amerikanska branschtidningen Billboard för 2010 visar att svenska X5 Music tllsammans med Universal Music är USA:s mest framgångsrika bolag för klassisk musik.

Billboards sammanställning över de 50 största klassiska albumen under år 2010 visar att X5 har 13 placeringar, Universal 13, Sony Music 7, Warner 2, EMI och Naxos 1.

Universal har högre placeringar än X5 men det anmärkningsvärda är att X5 bara har sålt sina album digitalt. Universal har 90 % av sin klassiska försäljning i USA genom fysiska CD-skivor.

– Som vi ser det så konkurrerar vi inte riktigt med skivbolagen. De har sina CD-skivor som de sedan digitaliserar och säljer digitalt medan vårt mål är att paketera musiken så lättillgängligt så möjligt för de digitala lyssnarna. Med framgångarna som kommit har vårt sätt att se på musik blivit mer accepterat och då har vi också fått ännu bättre marknadssamarbeten och kataloger. I helgen låg vårt album 50 Greatest Pieces Of Classical Music 1:a på iTunes albumlista i Tyskland, Österrike och topp 10 i England. Beyoncés nya album låg 9:a. Nu skall vi övertyga killarna och tjejerna i Cowboyhatt att detta funkar med deras musik också, säger Johan Lagerlöf, VD X5 Music.

X5 Music startade sin USA-satsning för att göra avtal med nya kataloger och artister vid nyår och de första produkterna från USA-kontoret kommer att släppas till julen 2011.

Lars Nylin

http://www.billboard.biz/bbbiz/charts/yearendcharts/2010/classical-albums