17 maj 2011

4 SNABBA med WiMP:s Sverigechef Fredrik Zmuda

Häromdagen kom nyheterna att musiktjänsten WiMP sedan årsskiftet fördubblat antalet användare till 200 000 och att man nu kan importera spellistor från Spotify till WiMP. MI passade på att göra en 4 SNABBA med Sverigechefen Fredrik Zmuda.

Den skandinaviska musiktjänsten WiMP var etablerad i Norge och Danmark när den lanserades i Sverige i februari i år. I mars utsåg WiMP:s ägare Aspiro Fredrik Zmuda till Sverigechef. Han kom då från en bakgrund på förlaget Mars Music och dessförinnan Air Chrysalis.

När MI träffar Zmuda för att få en lägesrapport har WiMP under tre månader raskt seglat upp som ett omtalat alternativ och komplement till Spotify och andra musiktjänster. Samma dag som MI träffar Zmuda i Aspiros lokaler intill Karlaplan i Stockholm har man gjort klart att WiMP blir först med In Flames nya singel, något han är påtagligt nöjd med.

Känns det som att ni etablerat er även på den svenska marknaden?

– Det känns mycket bra. Vi arbetar stenhårt på att vara synliga. Det känns som att vi hela tiden haft bra aktiviteter i klienten, en massa extramaterial, exklusiva nyheter, etc. Vi har exempelvis varit först med Timbuktu, Eric Amarillo och nu In Flames. Fokus måste hela triden vara på att bibehålla kvaliteten, att få användare att stanna när de testat WiMP. Att det ska kännas lustfyllt att använda WiMP.

Hur känns det för egen del?

– Det har varit mycket att sätta sig in i. Jag var först in på Sverigekontoret och har fått pyssla med lite av varje, oftast relationer till musikbolag men även till användare. Lyckligtvis är det ju många gånger samma bolag som jag arbetar mot nu som när jag var på förlag och innan det på skivbolag. Jag går till samma receptioner, skillnaden är mest att jag nu ofta träffar de digitalt ansvariga.

– Vi har en stark redaktion, där samarbetar jag med mina norska och danska motsvarigheter.

Hur svarar du när människor undrar över varför man ska välja WiMP istället för Spotify?

– Givetvis gillar jag när klienter plussar för vår redaktionella bit. Det som främst skiljer WiMP från Spotify är ju att WiMP har stort redaktionellt fokus och att de betonar de redaktionella delarna. Andra får analysera hur vi står oss mot varandra rent tekniskt. Jag hoppas givetvis att de har rätt som hävdar att vår tjänst är mer lättanvänd…

Ni annonserar nu efter en marknadschef. Vad söker ni och innebär det starten för en större Sverigeaktivitet?

– Vi tar en sak i taget. Vi fortsätter att arbeta organiskt med marknadsföringen. Just nu behöver vi en marknadsansvarig som ska jobba bredvid mig. Vi söker en lagspelare, givetvis en musikälskare.

Lars Nylin