Alfons Karabuda blir ordförande för den nu ettåriga organisation som företräder artister, kompositörer, textförfattare, musiker, skivbolag och musikförläggare i Sverige. 44-årige Karabuda är utöver sin roll hos SKAP även bl.a. talesman för nätverket Kulturskaparna och ledamot av nyinstiftade Statens Musikverks konstnärliga råd.
Berätta lite om din bakgrund!
– Jag föddes 1967 på Sabbatsbergs sjukhus. Son till journalist och filmarparet Barbro och Günes Karabuda. Med föräldrar som hade till yrke att granska sin omvärld följde en barndom på resande fot där jag tidigt lärde mig att gränser var till för att korsas och att långsiktiga lösningar kommer av samarbete.
– Arbetar som kompositör och har komponerat musik så långt jag kommer ihåg. Gjorde musik till min första produktion för TV2-teatern (SVT) när jag var 15 år. Sedan följde en internationell karriär med produktioner för till t.ex. Zentropa och BBC. I Sverige har jag komponerat musiken till t.ex. Anna Holt, Vite Riddaren, Olivia Twist, Linné och hans apostlar m.fl. Jag hamnade in i musikpolitik för att jag såg behovet och vill bidra.
Berätta lite om din musiksyn och musiksmak…
– Tycker inte man ska ha en syn på musik, utan då istället på musikpolitik, förutsättningarna för skapande och branschens bidrag till mervärde. Just nu lyssnar jag på Silverbullit och Those Dancing Days. Annars såg jag häromdagen vad jag svarade på en liknande fråga ställd av SKAP när jag blev medlem 1997. Då såg jag det ultimata som en blandning av Penderecki och Bob Marley…Universalreceptet är annars att använda så mycket synthar som möjligt.
Vilka är de viktigaste aktuella frågorna för organisationen Musiksverige?
– Musiksverige behövs för att visa på branschens samlade förutsättningar och behov. En enad röst som komplement till de individuella, där vi tillsammans fokuserar på områden som utbildning, upphovsrätt och musikexport. Med gemensamma ansträngningar kan vi underlätta för framtidens entreprenörer och skapa mervärde för konsumenter såväl som för musikbranschen själv. Därför ser jag verkligen fram emot uppdraget som ordförande för Musiksverige och är övertygad om att vi kommer att göra gott. Vår vd Elisabet Widlund har redan på rekordtid etablerat Musiksverige hos beslutsfattare och många inser nu att vi framöver kan komma att bli en viktig resurs i frågor som berör vår verksamhet och genom det samhället i stort. Rent konkret skall vi per omgående se till att definiera vår bransch genom pålitlig statistik som i dagsläget saknas oss och de vi vill påverka.
Hur kommer vi att märka att just du är ordförande? Vilka personliga avtryck hoppas du ge?
– Jag har som ordförande för alla upphovsmän på musikområdet i Europa (ECSA) ett väl utbyggt internationellt nätverk som jag tror kan hjälpa oss med ett helikopterperspektiv och förståelsen för hur det globala påverkar oss alltmer även nationellt, oavsett om det gäller lagstiftning eller framtida licensieringsmodeller, etc. Annars kan man väl nämna att jag är inte särskilt rädd av mig och vågar därför samarbeta.
Musiksveriges övriga styrelse består av Ludvig Werner (vice ordförande), Jan Granvik (vice ordförande), Monica Ekmark (ledamot), Jonas Sjöström (ledamot), Stefan Lagrell (ledamot), Martin Q Larsson (suppleant), Maria Molin Ljunggren (suppleant), Bo Olsson (suppleant).
Lars Nylin
Foto: Kalle Assbring