7 april 2011

RECORD STORE DAY Sound Pollution satsar på kundkontakter

I USA ställer bland andra Foo Fighters, Duff McKagen, Duran Duran och British Sea Power upp och spelar på Records Store Day nästa helg. Men även de svenska skivbutikerna satsar i år hårt på att marknadsföra sig själva och musiken på dagen D 16 april. I Sound Pollutions butik på Stora Nygatan i Gamla Stan satsar man på både liveband, dj’s och en rad olika specialerbjudanden.

– Jag måste säga att det ser väldigt bra ut inför årets Record Store Day, konstaterar Daniel Astgren på Sound Pollution. För varje år känns det roligare än det förra.

Hur tycker du att intresset är i år från butiker, skivbolag, artister, kunder och media?
– Det verkar som att fler har börjat ta till sig det hela i Sverige. Våra kunder började fråga om skivorna redan i slutet av förra året, artister har börjat höra av sig direkt till oss och vill spela här i butiken och svenska skivbolag har för första gången verkligen försökt få fram inhemska exklusiva produkter. Dessutom verkar utbudet av de mer internationella produkterna bli mycket större än tidigare.
– Så sammantaget har det känts lite lättare, man har inte behövt jaga i samma utsträckning som tidigare år.

Hur tycker ni att de tidigare två årens kampanjdagar har varit?
– Jag tycker för egen del att de två tidigare åren varit extremt lyckade, vi ville få till en festlig dag, så vi satte helt enkelt ihop en sån.
– Skillnaden i år är väl bara att man lärt sig bättre hur vi ska få det att fungera i vår egen butik, med en liten butiksyta måste man vara lite extra kreativ!
– Annars kör vi på som tidigare och försöker få till en späckad heldag, det ska kännas som att man vill komma förbi och hänga lite. Sammanstråla med vänner och lyssna på skivor, kolla på band, snacka lite och kanske ta en kaffe utanför på gatan.

Hur fungerar samarbetet med skivbolagen?
– Jag tycker att även det har fungerat bättre och bättre för varje år. Listorna på exklusiva produkter är längre och artisterna verkar mer öppna inför att göra nåt kul i den lokala butiken där de för tillfället befinner sig.
Kan ni jämföra Record Store Day i Sverige med till exempel USA?
– Skillnaden på hur det går till är nog inte särskilt stor. Däremot är det ett enormt mycket större land med ett större artist- och skivbolagsutbud, vilket ju gör det enklare att ge ut en limiterad vinylsingel, då köpkraften är många gånger större.
– Annars känns det som att vi här i Sverige ligger väldigt långt fram, i många länder i Europa vet de knappt vad Record Store Day är för något.
Vad kommer ni själva att göra i butiken?
– Vi kommer att göra som tidigare år, det vill säga ha liveband i butiken, inbjudna dj’s som vänder plattor hela dagen, en rea på hela sortimentet samt ett stort urval av de speciella Record Store Day-produkter som gjorts tillgängliga för dagen. Dessutom kommer vi utöver dessa kunna sälja en skiva helt exklusivt i vår butik, en helt ny vinylsingel i specialförpackning som ett av banden som spelar hos oss, Nitad, har tagit fram själva speciellt för denna dag, för oss!

Bland Sound Pollutions specialerbjudanden på Record Store Day finns dessutom även Imperial State Electric och Sators senaste album Under The Radar till specialpris, Bad Brains Pay To Cum på 7-tumsvinyl i begränsad upplaga, en Bullet/Enforcer-split i endast 200 exemplar, Earth Angel Of Darkness som dubbel-LP i 1 000 exemplar pressade i grön vinyl, Gingerpig Dimlight Heart i en handnumrerad upplaga på 500 exemplar, en nyupplaga av White Flag Novocaine och Imperial State Electric In Concert på 10-tumsvinyl.

Hur ser du rent generellt på skivbutikernas roll och förutsättningar idag?
– Jag hoppas att skivbutiken kommer leva vidare som den naturliga mötesplatsen för genuint musikintresserade. Det är en väldigt stor skillnad på att surfa runt och lägga saker i sin virtuella varukorg mot att komma in i en skivbutik och få bläddra med sina egna händer, få höra skivor som man kanske aldrig hade hört annars och kanske få snacka lite skivor helt otvunget. Precis som jag tipsar mina kunder så får jag själv tips som kanske hade hamnat under min radar. Kundkontakten är helt ovärdelig!

Claes Olson