6 april 2011

4 SNABBA Alf Håkan Åkesson

Under sitt kortaste förnamn som artistnamn är Alf den här veckan aktuell med sitt fjärde album i eget namn: Vi ville förändra vår tid men den förändrade oss [Toomanynotes / Border]. Två av hans tre tidigare album har blivit P3 Guld-nominerade och sammanlagt har inte mindre än elva av hans singlar roterat på P3:s spellista sedan debuten 2003.

Det är verkligen en ensamvarg som pryder omslaget på din nya skiva, som enligt omslagstexten är ”skriven spelad inspelad producerad mixad & mastrad av alf håkan åkesson”. Vadan detta?
– Jag ville göra skivan så ärlig, otänkt och kompromisslös som möjligt. Istället för att fundera över hur jag kan nå en större publik, så har jag istället "återvänt" till det som en gång fått mig att skriva och spela.
– Jag har kunnat spela in låtarna efter att jag skrivit klart dem utan att grundkänslan riskerat att gå förlorad i väntan, åsikter och tänk. Dessutom är det det enda jag inte tidigare gjort.

Tidigare har du samarbetat med andra producenter, som Klas Klas Åhlund och Mattias Glavå, men den här gången har du även gjort den biten själv. Vilken tror du har blivit den största förändringen och skillnaden mot tidigare i och med det?
– Vissa saker har tagit längre tid att komma fram till på egen hand, å andra sidan har jag haft all den tid jag behöver för att en låt ska hitta sin form.
– Tidigare har jag aldrig hunnit göra klart en hel skiva på samma ställe. Nu är allt gjort på samma plats med samma utrustning från åttio- och nittiotalet, som jag skaffat just för denna skiva. Det har skapat en enhetligare skiva.

Arbetar du fortfarande med mastering också?
– Jag har arbetat med mastering i elva år, men sedan ett och ett halvt år tillbaka arbetar jag som frilans – mest på Cutting Room, men även i mindre skala i egna studion, som ett alternativ för de med tajtare budget. Det är lite andra förutsättningar, men analog mastering där med.
– De masteringstekniker som är bra i Sverige, är riktigt bra. Många utländska produktioner hamnar faktiskt här, oftast med någon svensk platta som referens.

Efter att tidigare ha legat på såväl Dolores/EMI som Air/Warner Music ger du nu ut din musik på egna skivbolaget toomanynotes. Vilka är de viktigaste för- och nackdelarna? Blir det någon fortsättning på projektet Nutid eller har du några andra idéer på gång?
– Det är fortfarande enklare att få viss media att lyssna om musiken kommer från traditionella storbolag, vilket är lite tröttsamt och omodernt… Det är oftast ganska bekvämt när det flyter på med ett stort skivbolag, men den musik som intresserar mig kommer oftast från mindre bolag.
– Där majorbolag går in med pengar får mindre bolag använda sig av energi och uppfinningsrikedom och framför allt går det snabbare.
– I Nutid arbetat vi på nästa skiva och har kommit halvvägs. Debuten som kom 2009 har vi lyckats hålla liv i ganska länge, bland annat tack vare utländsk distribution. Jag tror att en sådan sak som att samarbeta med olika distributörer i olika länder går snabbare som oberoende bolag. Man kan hitta de som är bra på just den genre man håller på med.
– Isak Falk som jag släppt en singel med 2010 kommer jag också att göra fler saker med, plus sådant som jag har lust med i övrigt.
– Jag har allt jag behöver!

Claes Olson