5 april 2011

4 SNABBA Johan Lothsson, chefredaktör på GAFFA, 1 år

I april 2010 lanserades musikmagasinet GAFFA i Sverige. Magasinet kommer ut varje månad och distribueras gratis via universitet/högskolor, skivbutiker, caféer, spelställen, klädbutiker och bibliotek över hela landet. I dag har magasinet en upplaga på 40 000 exemplar. Lika många unika besökare har webbplatsen GAFFA.se per månad.
– Ändå känns det här bara som en början, vi kommer att växa, säger chefredaktör Johan Lothsson, som den här veckan besvarar Musikindustrins 4 SNABBA.

Berätta om GAFFA:s första levnadsår! Hur mår ettåringen idag?
– Fantastiskt. Upplagan går åt, det bevisar att vårt koncept fungerar och att vi når ut till Musiksverige. Det har visat sig att det finns ett stort intresse för ett brett musikmedia som GAFFA. Ändå känns det här bara som en början, vi kommer att växa och utöka distributionen.
– Vi har bara fått positiva reaktioner. Det kommer in prenumerationer i ett jämnt flöde och det är mycket bra för ett gratis distribuerat magasin. Till hösten har vi resultatet från vår första Orvesto-mätning. Det ska bli spännande att se hur många läsare vi har per exemplar av vår upplaga på 40 000.
– På gaffa.se har vi haft massor av bra egna nyheter, som till exempel när vi var först i Sverige med pratminus från Håkan Hellströms om hans nya album. Vi var även först med att berätta om hur albumet låter. Ett annat exempel är att vi redan i januari avslöjade att Foo Fighters skulle spela på Skavlan.

Vad har ni fått för reaktioner på det senaste numrets briljanta omslag med Adam Tensta i svensk folkdräkt?
– Får börja med att tacka för de fina orden. Medialt har just nu Dagens Nyheter, ett par lokaltidningar och de sociala medierna med twitter i spetsen uppmärksammat vårt omslag. Det är också många läsare som mailar och tycker att vi gjort något bra, de ber om att få förstorade omslag, så det har varit mycket uppmärksamhet från olika håll. Just nu har vi affischerare ute i Stockholm, Göteborg och Malmö/Lund, så vi hoppas att det ska spridas ordentligt.

Svensk musikkritik lider ju av ett känt problem i form av att skribenterna ofta skriver mer om sig själv – och tidsandan i den miljö de befinner sig i – än om musik. Hur arbetar ni för att kunna stå över detta?
– Något sådant navelskåderi har vi inte haft problem med hos oss. Vi tänker att våra läsare är mer intresserade av musiken än om oss som skriver om den, och det ser vi till att texterna speglar. Eventuella problemet som detta undviker man redan i rekryteringsfasen av skribenter.

Hur ser GAFFA:s framtid ut nu?
– I veckan släpper vi en redesign på vår sajt gaffa.se. En ansiktslyftning som, kort sagt, gör att mer innehåll och bilder kommer fram tydligare på startsidan. På nätet erbjuder vi de viktigaste musiknyheterna, album/liverecensionerna och livebilderna dagligen, medan magasinet är en guide över musikvärlden den kommande månaden med längre texter och intervjuer med de största artisterna lokalt och internationellt.
– Och i samband med vårt majnummer kommer vår festivalguide på 40 sidor, som även kommer leva vidare under sommaren på festivalbussen.com:s bussar och i våra egna ställ på strategiska platser som resecentrum etc. Festivalguiden kommer även uppdateras online, allt eftersom nya bokningar presenteras.
– Festivalsommaren står snart för dörren och vi kommer precis som förra året ha stark redaktionell täckning av de viktigaste festivalerna med temasajter. På lite längre sikt kommer vår prenumerantklubb att utvecklas, med speciella erbjudanden, exklusiva events och andra mervärden för våra trognaste läsare.
– Vi har åstadkommit massor vårt första år och jag tycker det ser ljust ut. Sverige behöver ett starkt musikmedia som GAFFA, som tar musiken på allvar.

Claes Olson