I ett pressmeddelande säger Universal:
”För att bli ännu bättre på att ta hand om och lansera våra fantastiska svenska artister omstrukturerar och utökar Universal sin svenska avdelning.Efter 13,5 år som Promotion Manager på Stockholm Records, Sonet och Universal Music har Annele Hencz Mortimer-Hawkins utsetts till Marketing Manager för svenska artister.Hon kommer tillsammans med Peo Berghagen, Head of Local Marketing, att ansvara för planering, koordinering, marknadsaktiviteter och samordning av resurser för Universals Svenska artister.”
– Annele Hencz har under de senaste åren utvecklat och förfinat musikbranschens kanske viktigaste resurs – promotion – till perfektion. Hennes senaste insats tillsammans med Håkan Hellström kommer att vara facit när vi framöver planerar promotionaktiviteter. Tack vare sin erfarenhet och dedikation till sitt jobb och sina artister lyckas Annele alltid skapa det samförstånd mellan skivbolag och artister som är nödvändigt för att etablera förtroende och därmed framgång, på kort och lång sikt, säger Per Sundin, VD Universal Music.
– Då vi på Universal Music har som ambition att vara ledande, både vad gäller att vara artisternas mest kreativa resurs men även kunna ta hand om fler artister måste vi utöka och förstärka vårt lokala team. Att tillgängligöra eller ladda upp musik är idag lättare än någonsin. Men att bryta igenom bruset, få uppmärksamhet och skapa sig en karriär som artist blir allt svårare, fortsätter Sundin.
Annele Hencz Mortimer-Hawkins efterträds den 1 februari 2011 av Christina Bredberg, som jobbat som fristående konsult åt Universals distributioner under det senaste året.
Lars Nylin