A&R-caset har varit ett stående inslag i utbildningens kursplan sedan starten och går ut på att studenterna får i uppgift att leta reda på en oetablerad artist, göra en marknadsplan på hur artisten ska lanseras och sedan göra en presentation för David Mortimer Hawkins, A&R på Sony Music. Redan för två år sedan kontrakterades de då okända Dead By April efter att en student på Musik & Eventarrangör i Nyköping presenterat dem som del av sitt A&R-case.
– Min tanke var att presentera ett band som var nytt och unikt, berättar Josef Rantamäki, som tilldelades stipendiet med motiveringen ”för en intressant akt och en väl genomförd presentation”.
– Ganska snabbt hittade jag Beb 'n Sam, som kommer från Boden i Norrbotten. Marknadsplanen bygger på att identifiera en målgrupp i deras egen ålder. Först och främst handlar det förstås om att bygga upp låtmaterialet, därefter placera dem på turné med en akt som har en liknande målgrupp och nå media genom detta. Dessutom arbeta mycket online eftersom det är kostnadseffektivt.
– I stort sett alla studenters presentationer höll en hög klass, men både jag och Lasse Sahlin, YH/KY Chef för Musik & Eventarrangör, tyckte att Josefs presentation stack ut lite extra eftersom det var en intressant akt och tidslinje, säger Sony Musics A&R David Mortimer-Hawkins
– För mig var det i första hand kring det artistiska som jag tyckte Josef resonerade rätt. Han tänkte ett par varv till och skapade en känsla av potential. Det är trots allt ett A&R-stipendium i första hand.
– Beb & Sam är långtifrån färdiga, men det är just detta som mycket av A&R-arbetet handlar om – att ta något som inte är helt färdigt och förädla det så ett bokningsbolag, musikförlag eller större skivbolag vill ta sig an det, förklarar David Mortimer-Hawkins.
– Uttrycket är på plats och det finns goda frön i låtskrivandet.
– Idén om stipendiet presenterades för mig och jag tyckte direkt det var en lysande idé, Det känns som en bra avvägning att skapa ett stipendium som en uppmuntran och en ”liten milstolpe” på vägen, snarare än att lova guld och gröna skogar. Det behövs alltid nya idéer om hur man marknadsför en helt ny akt, konstaterar Sony Musics vd Hasse Breitholtz, som personligen medverkade vid överlämnandet av stipendiet till Josef Rantamäki.
Claes Olson