– Det vi ser nu är att varumärkesintäkter för många av ”våra” artister överstiger intäkterna från musikförsäljning. Samtidigt får vi många förfrågningar från våra artister att även ta hand om deras musikrättigheter. Dels för att artisterna har förtroende för oss och dels för att vi kan paketera musiken till företag, fortsätter Lindborg.
Sedan ett år tillbaka har Talent & Brands ett omfattande musiksamarbete med TV4 gruppen. Ett samarbete som redan fått framgångsrika följder:
– Via det samarbetet har vi varit med och ”breakat” Dead By April och det var exponeringen i Idol som tog Darin-låten till nummer ett. Det visar på vilket oerhört genomslag det finns i TV4.
I våras fick alltså Dead By April sitt stora genombrott mycket tack vare att gruppens första singel Losing You fick stark draghjälp av sin roll som trailer för TV-programmet Robinson. Dead By April (Universal Music) belönades så sent som förra veckan med priset ”Årets nykomling” vid utdelningen av Musikförläggarnas pris.
Nu är det dags för en ny säsong av Robinson och möjligen ett nytt musikaliskt genombrott. Den här gången föll valet på norrländska rockbandet Corroded och låten Time and Again.
– Corroded och framförallt Time and Again känns helrätt. Jag har älskat låten en längre tid och letat möjligheter för den. När vi såg idén till Robinsontrailern så var matchningen klockren, säger Lindborg.
När MI undrar hur T & B ser sig själva efter två års verksamhet, med allt fler roller, svarar han:
– Vi ser oss numera som ett managementbolag med fullservice, vi ska vara plattformen för en framgångsrik artistkarriär.
Lars Nylin
– Det vi ser nu är att varumärkesintäkter för många av ”våra” artister överstiger intäkterna från musikförsäljning. Samtidigt får vi många förfrågningar från våra artister att även ta hand om deras musikrättigheter. Dels för att artisterna har förtroende för oss och dels för att vi kan paketera musiken till företag, fortsätter Lindborg.
Sedan ett år tillbaka har Talent & Brands ett omfattande musiksamarbete med TV4 gruppen. Ett samarbete som redan fått framgångsrika följder:
– Via det samarbetet har vi varit med och ”breakat” Dead By April och det var exponeringen i Idol som tog Darin-låten till nummer ett. Det visar på vilket oerhört genomslag det finns i TV4.
I våras fick alltså Dead By April sitt stora genombrott mycket tack vare att gruppens första singel Losing You fick stark draghjälp av sin roll som trailer för TV-programmet Robinson. Dead By April (Universal Music) belönades så sent som förra veckan med priset ”Årets nykomling” vid utdelningen av Musikförläggarnas pris.
Nu är det dags för en ny säsong av Robinson och möjligen ett nytt musikaliskt genombrott. Den här gången föll valet på norrländska rockbandet Corroded och låten Time and Again.
– Corroded och framförallt Time and Again känns helrätt. Jag har älskat låten en längre tid och letat möjligheter för den. När vi såg idén till Robinsontrailern så var matchningen klockren, säger Lindborg.
När MI undrar hur T & B ser sig själva efter två års verksamhet, med allt fler roller, svarar han:
– Vi ser oss numera som ett managementbolag med fullservice, vi ska vara plattformen för en framgångsrik artistkarriär.
Lars Nylin
När Darins Viva La Vida nyligen tog klivet upp på singellistans första plats innebar det att Talent & Brands första egna utgivning nådde hela vägen upp i toppen. Sedan tidigare T & B haft framgång med Dead By April och nu är fokus på ett annat rockband, Corroded.
Talent & Brands grundades 2007 av Björn Lindborg (tidigare VD på dåvarande Sony BMG) och Kim Berg och startade som ett "artistvarumärkes- bolag"; med rättigheter till ett antal svenska artisters varumärken och affärsidén att hitta samarbetsformer mellan dessa artister och näringslivet.
– När vi startade Talent & Brand hade vi identifierat ett område där musikindustrin behövde nya idéer och som även var av ökat intresse för annonsörer, säger Björn Lindborg till MI.
Sedan starten har Talent & Brands ingått samarbeten för artister som Robyn, Alcazar, Takida, Dilba, Backyard Babies och Tomas Ledin.
Talent & Brands grundades 2007 av Björn Lindborg (tidigare VD på dåvarande Sony BMG) och Kim Berg och startade som ett "artistvarumärkes- bolag"; med rättigheter till ett antal svenska artisters varumärken och affärsidén att hitta samarbetsformer mellan dessa artister och näringslivet.
– När vi startade Talent & Brand hade vi identifierat ett område där musikindustrin behövde nya idéer och som även var av ökat intresse för annonsörer, säger Björn Lindborg till MI.
Sedan starten har Talent & Brands ingått samarbeten för artister som Robyn, Alcazar, Takida, Dilba, Backyard Babies och Tomas Ledin.
Björn Lindborg