José Gonzales, Teddybears, Peter Bjorn & John, Andreas Johnson. De är bara några av många svenska artister som på ett positivt sätt associeras till reklamfilmsmusik. Stundtals har under senare år musik i reklamsammanhang, synkar på branschspråk, blivit viktigare än radiospelningar för kompositörer, förlag och skivbolag.
Men det kan också bli helt fel med tveksam undanskymd användning i misslyckade kampanjer. Det här vill förlaget Sony/ATV och reklambranschens organ Resumé försöka ändra på. I den nya tävlingen "Årets reklamlåt" vinner den som bäst använt musiken som bärande idé i sin reklamfilm. De som är med och tävlar är alla de bidrag som under våren/hösten 2009 hamnat på en topp 3-placering i Resumés tävling "Månadens kampanj/film" samt "Månadens webb." Vinnaren utses av en jury bestående av fem personer med stor erfarenhet av reklam och musik (mer om juryn nedan.)
– Vi som förläggare vill lyfta frågan om kreativt använde av musik i reklam då den enligt oss hamnat i skymundan trots kontinuerligt prisande både här hemma och internationellt, säger Hampus Kivimäe, Synch & Marketing Manager, på Sony/ATV Music Publishing Scandinavia.
Hampus fortsätter:
– När vi sen tillsammans med Resumé kläckte idén om en tävling där fokus låg på musiken kändes det helt rätt. Må bästa sång vinna!
Vinnaren kommer att presenteras på årets sista Resumébar, den 3 december på Berns i Stockholm.
Juryn: Charlotte Most, ansvarig för filmproduktionerna på reklambyrån Forsman & Bodenfors sedan 8 år tillbaka. Cornelia Optiz , reklamfilmsproducent. Jan Gradvall, journalist som bevakar musik och populärkultur för Dagens Industri. Stefan Falk, byråproducent ansvarig för att bygga upp DDB:s nya filmproduktionsavdelning. Adam Nordén, rekamfilmsmusikkompositör.
Lars Nylin