17 maj 2009

Jordskredsseger för Lionheart International och Sony ATV i Eurovision Song Contest

När Alexander Rybak i lördags vann en jordskredsseger i Eurovision Song Contest var det inte bara Rybak och Norge som firade. Även Rybaks svenska skivbolag – Lionheart International – och förlag – Sony ATV Publishing – fick skäl att korka upp champagnen.

Tre miljoner svenska tv-tittare blev i lördags varse att Norden hade ett toppår i Eurovision Song Contest. Men medan de svenska framgångarna mest märkes i kulisserna – åtskilliga svenskar har som bekant tunga roller i ESC-sammanhanget – gjorde Norge och Island succé på scenen och toppade tävlingen.

Branschmässigt har norske Alexander Rybak och isländska Yohanna en sak gemensamt: de representeras i Sverige båda av Lionheart International. I fallet Rybak har lanseringen redan börjat och Fairytale var en singelhit redan innan ESC-finalen. Den vitrysk-norske artisten släpper sitt debutalbum Fairytales 2/6 och följer bl a upp med ett gästspel i Sveriges Televisions Allsång på Skansen 14 juli.

Lionheart hoppas även på en sommarturné i Sverige trots att Rybaks hemland Norge – och övriga Europa – nu skriker efter hans närvaro. Till tidningen Expressen säger Ulrika Hammar på Lionheart:

– Vi hoppas på att få hit honom, men vi får se om det blir några dagar över.

På förlagssidan representeras Rybak av Sony ATV Publishing.

Lars Nylin