30 januari 2009

Debatt: Varför kan vår bransch inte lyckas ta ut de rätta priserna?

”Jag har sett musikbranschens framtid och han heter Bruce Springsteen…igen…”
Dessa berömda ord (minus …igen…) yttras av Rolling Stones-journalisten Jon Landau som därmed blev Bruce manager och så rätt hade han då.

Nu måste man imponeras igen, av nya albumreleasen Working on a dream.

Har ni sett deluxeutgåvan?
– Otroligt snygg stor ovanlig dyr cardboard-double-sleeve konvolut med massvis av info och texter samt bilder
– I paketeringen ingår, redan nu vid release och inte 90 dar senare som vanligt, en DVD om hela inspelningen.

Detta nyrelease-paket är lika lyxigt och värdefullt som när Liza Marklunds nya bok kommer ut på nyrelease som bok.

Och hennes bok kostar då 499:-
Springsteen-paketet får du för 189:- (cdon)
Det borde kosta 499:-.

Visst, musiken har fått 3-4 i recensioner men det får nya Liza Marklunds bok text också…

Varför kan vår bransch inte lyckas ta ut de rätta priserna för just dessa oerhört lyxiga prisvärda deluxeutgåvorna på samma sätt som bokbranschen kan?

Ett år efter release kostar Bruce cd:n i midprice 99:- och det gör också Lizas bok i pocket, varför förlorar vi från start?

Ska vi börja sälja nya heta ”säkra artisters” deluxeutgåvor i bokaffärer endast?

Är det inte där vi lätt borde kunna få ut 499:-?

En för dagen oerhörd nöjd cd-köpande konsument.
Anders Hjelmtorp
Export Music Sweden