29 januari 2009

Svenskarna på MIDEM nöjda trots lågt deltagarantal

Årets stora musikmässa MIDEM i Cannes präglades av ett klart minskat antal besökare och utställare. Jämfört med förra året minskade besökarantalet från 9 100 personer till 8 000. Totalt 1 100 närvarande internationella musikbolag i de nu 68 montrarna bidrog dock till att de svenskar som fanns plats ändå hade anledning att känna sig nöjda med årets mässa.
– Tappet i kvantitet uppvägdes väl av kvalitén på de som var där, kommenterar Anders Hjelmtorp, vd för Export Music Sweden (ExMS).

I ExMS monter hade de genom den svenska exportorganisationen MIDEM-ackrediterade närmare 120 svenskarna hektiska dagar, med många kreativa affärsmöten. Utöver dessa fanns det även icke-ExMS ackrediterade svenskar på plats i mässhallen – samt som vanligt även de som valde att överhuvudtaget inte ha någon officiell MIDEM-ackreditering, men ända var i Cannes i samband med mässan för att träffa gamla affärskontakter och knyta nya.

Redan första dagen kunde Håkan Krantz, ExMS-representant i den svenska montern, konstatera att det var full fart.

– Det är betydligt mycket mer action här än hos andra länder och det ser jag som ett bevis på att de svenska bolag som är här är duktiga på att arbeta. Deltagarna i ExMS monter har mindre bidrag än andra länders deltagare, så här måste man arbeta och göra ett bra jobb för att överleva.
– Sedan så märker jag att de svenska bolagen i montern har fler möten i år än tidigare – bland annat beroende på att det kommer många utländska bolag hit som vet att just svensk musik fungerar bra även i dessa tuffare tider för branschen…

– Andra nationella montrar var halvtomma, men inte den svenska, där var det kreativa möten hela tiden, summerar Anders Hjelmtorp.
– MIDEM 2009 kändes riktigt bra för de deltagande svenska bolagen trots den tunga nedgången i musikbranschen.

Årets stora musikmässa MIDEM i Cannes präglades av ett klart minskat antal besökare och utställare. Jämfört med förra året minskade besökarantalet från 9 100 personer till 8 000. Totalt 1 100 närvarande internationella musikbolag i de nu 68 montrarna bidrog dock till att de svenskar som fanns plats ändå hade anledning att känna sig nöjda med årets mässa.
– Tappet i kvantitet uppvägdes väl av kvalitén på de som var där, kommenterar Anders Hjelmtorp, vd för Export Music Sweden (ExMS).

I ExMS monter hade de genom den svenska exportorganisationen MIDEM-ackrediterade närmare 120 svenskarna hektiska dagar, med många kreativa affärsmöten. Utöver dessa fanns det även icke-ExMS ackrediterade svenskar på plats i mässhallen – samt som vanligt även de som valde att överhuvudtaget inte ha någon officiell MIDEM-ackreditering, men ända var i Cannes i samband med mässan för att träffa gamla affärskontakter och knyta nya.

Redan första dagen kunde Håkan Krantz, ExMS-representant i den svenska montern, konstatera att det var full fart.

– Det är betydligt mycket mer action här än hos andra länder och det ser jag som ett bevis på att de svenska bolag som är här är duktiga på att arbeta. Deltagarna i ExMS monter har mindre bidrag än andra länders deltagare, så här måste man arbeta och göra ett bra jobb för att överleva.
– Sedan så märker jag att de svenska bolagen i montern har fler möten i år än tidigare – bland annat beroende på att det kommer många utländska bolag hit som vet att just svensk musik fungerar bra även i dessa tuffare tider för branschen…

– Andra nationella montrar var halvtomma, men inte den svenska, där var det kreativa möten hela tiden, summerar Anders Hjelmtorp.
– MIDEM 2009 kändes riktigt bra för de deltagande svenska bolagen trots den tunga nedgången i musikbranschen.

I samarbete med ExMS arrangerades det i Sverige-montern presentationer av iTunes Europa Music Stores (representerade av Miriam Lockshin, Label/Artist Realtions) och Spotify (representerat av Sung-Kyu Choi, Content Coordinator med kollegor) och många av deltagarna tog chansen att ställa frågor.

Svenska Heartbeats International arrangerade ett eget seminarium med titeln Sounds Like Branding – How The Top Global Brands Work With Music Branding i ett av de stora auditorierna i festivalpalatset. Bolagets CEO Jakob Lusensky presenterade en intressant undersökning som gav anledning till vidare efterforskning om möjligheterna med samarbeten andra varumärken.

I slutet av de långa arbetsdagarna i mässhallen – i år förlängda från kl 18 till 19.30 – arrangerades det välbesökta Happy Hour-barer då montervärdarna Håkan Kranz, Leena Theander och Kerstin Snellen bjöd på sponsrad dryck och tilltugg.

Ett par av kvällarna fortsatte den svenska verksamheten på lyxyachten Mälardrottningen, som låg för ankaret i Cannes hamn. På söndagkvällen fick Ladybirds VIP-afton med sångerskan Anna Nygren flera internationella bolag från både USA, Japan och Tyskland att titta förbi. Kvällen efter arrangerade X5 Music en informell ”after work”, med uppslutning från bland annat flera stora amerikanska nätbutiker. Tisdag natt hördes Magnus Lindgren med band jamma och fira sin succékonsert på Hotel Majestic ombord på båten.

Betydligt mindre uppsluppen var naturligtvis nyheten om den tidigare EMI-chefen Rolf Nygrens bortgång, som lade sordin på stämningen i svensklägret. Samtidigt som flera hundra amerikaner glatt viftande med stjärnbaneret framför en storbildsskärm i den övre mässhallen firade Barack Obamas installation som ny president i USA, så satt flera svenskar tårögda och tysta i ExMS-montern.

Från sina många möten och informationsträffar på MIDEM kan Anders Hjelmtorp rapportera att:
… PopKomm i Berlin flyttar i höst in från Berliner Messe till en mer central plats i staden.
… det nu är klart med ett samarbete mellan svenska Headlock Management, ExMS och A&R Worldwide runt den kommande mässan Musexpo. (Se www.musexpo.net för ytterligare info!)
… på European Music Office möte lyckades Svensk Musik / Swedish Music Information Centre kanske få till ett European Tour Support Program för senare 2009/2010.
… Bar Fly & Brightons festival The Great Escape i maj kommer att samköras med ett liknande arrangemang i Liverpool, vilket enligt Hjelmtorp kan skapa utmärkta speltillfällen för svenska band i England.

I sin summering om årets MIDEM konstaterade Reed MIDEM-organisationens chef Dominique Leguern:
– It's not a music industry crisis, it's a CD crisis… The growing presence of brands at MIDEM is an indication of what the future holds for the music industry. These are exciting as well as challenging times.

De kanske viktigaste diskussionerna utspelade sig i vanlig ordning under MIDEM-mässans inledande MIDEMNet-konferens, där musikbranschens framtid betraktad ur ett teknologiskt perspektiv stod på dagordningen. Sedan ett par år tillbaka är dock inte annan än media än större mediapartners välkomna in i salongen.

Nästa års MIDEM arrangeras i Cannes 23-27 januari 2010. Som vanligt kommer den teknikinriktade konferensen MIDEM Net att starta en dag tidigare och pågår 23-24 januari.
Claes Olson