I år är det svenska deltagandet på Womex rekordhögt – det har dubblats jämfört med förra året. Förutom delegater från nästan ett 30-tal olika svenska aktörer kommer Väsen och Sofia Jannok även att uppträda på Womex
Hans Hjort förklarar det rekordhöga intresset:
– I takt med att skivförsäljningen genomgår sitt så har de människor som jobbat med fokus på att göra en platta i Sverige och möjligtvis jobba på en eller annan licens plötsligt insett att dom även måste jobba mycket med livesidan. Du säljer ju plattorna vid gigen snarare än på nätet nu. I alla fall inom dom här genrerna.
– Därmed ökar intresset för den här typen av mässor och ökningen har kommit väldigt snabbt inom just världsmusik, där man är flexiblare i och med att det handlar om mindre bolag.
I dag drar Womex – den stora folk- och världsmusikmässan – igång i Sevilla. För första gången har de nordiska länderna tagit ett gemensamt grepp om sina monterytor för att promota sig gemensamt. Hans Hjort på Rikskonserter ansvarar för de svenska aktiviteterna på plats.
I år är det svenska deltagandet på Womex rekordhögt – det har dubblats jämfört med förra året. Förutom delegater från nästan ett 30-tal olika svenska aktörer kommer Väsen och Sofia Jannok även att uppträda på Womex
Hans Hjort förklarar det rekordhöga intresset:
– I takt med att skivförsäljningen genomgår sitt så har de människor som jobbat med fokus på att göra en platta i Sverige och möjligtvis jobba på en eller annan licens plötsligt insett att dom även måste jobba mycket med livesidan. Du säljer ju plattorna vid gigen snarare än på nätet nu. I alla fall inom dom här genrerna.
– Därmed ökar intresset för den här typen av mässor och ökningen har kommit väldigt snabbt inom just världsmusik, där man är flexiblare i och med att det handlar om mindre bolag.
Vilken status har Sverige på folk- och världsmusikscenen just nu?
– Sveriges rykte som mottagare av produktioner är jättegott. Alla större produktioner vill jobba med svenskar, säger Hans och pekar på Rikskonserter, Södra Teatern, Re:Orient och gamla Falu Folkmusik Festival som fyra aktörer som starkt bidragit till Sveriges ställning inom genren.
– Är man svensk och jobbar på mottagarsidan så hamnar man i princip högst upp på totempålen direkt. Det finns en respekt för svenska turnéproducenter och arrangörer.
Och vilken status har de svenska artister?
– När det gäller de svenska artisterna så är det vissa namn som har öppnat vägar – Hedningarna naturligtvis och Garmarna inte minst. Samtidigt som det ger en lite missvisande bild i och med att ingen av dom är jättetraditionella. Men det gör ändå att det finns en nyfikenhet.
– Fast man måste inse att omvärlden inte ser Sverige som en part på artistsidan. Däremot ser man Norden som en part. Konceptet Nordic verkar vara mycket starkare än varumärket Sverige eller Danmark och Norge.
Som ett sätt att dra fördelar av intresset för Norden har Sverige, Norge och Danmark lagt sina montrar ihop under Womex och designat dom så att det finns en klar koppling mellan dom. På fredag ska det även arrangeras en gemensam nordisk brunch för alla Womexdelegater.
– Vi måste sluta se varandra som konkurrenter, utan se varandra som förstärkare av ett varumärke som vi faktiskt delar – vare sig vi vill det eller inte.
– Om man jämför med South By SouthWest, PopKomm eller något av dom arrangemangen så har vi mycket mer blandade aktörer i vår monter. På dom tillställningarna är det främst exportörerna som är på plats, medan det hos oss är 50/50 mellan dom som för ut musik och dom som jobbar med att ta in musik till Sverige, förklarar Hans.
Hans Hjort kommer även delta i ett seminarium samt ha enskilda samtal med EU-kommissionen under Womex. Detta med anledning av den serie skrifter om hinder för musikens förflyttningsförmåga som han håller på med.
Den första av dessa skrifter handlar om visumtvång och arbetstillstånd samt vilka svårigheter det skapar för bland annat turnerande musiker.
MI kommer att återkomma till frågeställningarna och de förslag som Hans Hjort lyfter fram i den skriften.
Håkan Durmér