Okategoriserade 22 juni 2009

Bonnier Amigo satsar på ny special product-avdelning

I mars släppte Bonnier Amigo Music Owe Thörnqvist-boxen Boogieman, en ambitiös produktion som speglar artistens hela karriär på skiva och bild, och dessutom samlade legendens alla många låttexter mellan pärmarna.
Under arbetet med det projektet formades det som nu har utvecklats till bolagets särskilda special products-avdelning, som officiellt drog igång verksamheten i maj. Den här månaden har man redan släppt rocksamling Sweden Rock, i samarbete med Sweden Rock Festival och med såväl flera av årets festivalartister som många av tidigare års största akter i spåren. Den närmaste tiden presenterar nu Bonnier Amigo Musics special product-avdelning en rad intressanta utgåvor.

På söndag 28 juni inleds ett samarbete med Expressen där avdelningen har tagit fram en samlarbox med tio av Astrid Lindgrens barnskivor.
Onsdag 1 juli släpps sedan skivan Allsång på Skansen, som med tanke på tv-programmets genomslagskraft lär ha stora förutsättningar att bli en av sommarens mest uppmärksammade skivor.
Det här är första gången som Allsång på Skansen – ett av SVT:s starkaste varumärken – ges ut på skiva.
– I en tid när allsånger förekommer frekvent på samlingsutgåvor har vi här fått med allsångsledaren själv, Anders Lundin, på sång och hela originalbandet från TV är det som backar upp, berättar Peter Domnérus som leder den nya special products-avdelningen.
– Det har varit en rivstart för avdelningen som sattes ihop i maj månad. Att vi redan nu har tre mycket intressanta projekt inför sommaren känns otroligt roligt.
– Hösten ser också väldigt bra ut och vi har flertalet projekt i pipeline redan nu, avslöjar Domnérus.

I avdelningen ingår även Anders Melin och Ulf Lindqvist. Enligt skivbolag är den viktigaste målsättningen för avdelningen att få ett stort och riktat fokus på några allt viktigare områden inom musikbranschen: konceptskivor, samlingar och premiums.
Den närmaste tiden kommer man även att utöka satsningen på att sätta synkar i film, tv och reklam.

Claes Olson