2 juni 2009

Europavox växer – från Frankrike till Sverige

För fjärde året i följd samlade musikfestivalen Europavox artister, musikbransch, media och publik från hela Europa i den franska staden Clermont-Ferrand, söder om Paris. Eventet har kontinuerligt utvecklats och vuxit sedan premiären våren 2006. Såväl arrangörer som besökare kunde samstämmigt konstatera att årets upplaga tveklöst var den bästa hittills.
Musikfestivalen inleddes fredag kväll smed att I’m From Barcelona gjorde dundersuccé på stora scenen och avslutades natten mot måndag med att Loney Dear trollband sin publik med en magisk spelning. Söndag eftermiddag arrangerades ett seminarium med fokus på svensk musik. I höst kommer Europavox till Stockholm.

Abbas Salehi från skivbolaget I Made This och Mattias Albinsson från boknings- och managementbolaget Headstomp Productions var ett par av de särskilt inbjudna svenskarna på plats. För båda var det en positiv upplevelse och erfarenhet.
Mattias Albinsson konstaterade att han under lördagens match making-session fick tillfälle att träffa kontakter och samarbetspartners från olika länder i Europa, som han oftast annars bara kommunicerar med via e-post.
– Det är visserligen ett väldigt litet event ur branschsynpunkt, konstaterade Rob Berends från holländska Paperclip Agency. Men just det lilla formatet gör det väldigt effektivt.
– Här hinner man under skönt avslappande former träffa och lära känna kollegor från andra länder än på exempelvis MIDEM.

Söndag eftermiddag ledde Musikindustrin ett seminarium om svensk musik, svensk musikbransch och den svenska musikexporten. Om föregående dags seminarium om Tjeckien huvudsakligen kom att handla om det landets svårigheter att nå utanför landets gränser med sina artister och band, så kom delar av det svenska seminariet att handla om svårigheterna för utländska aktörer att komma in och få fäste på den svenska marknaden.
Forget about Sweden, menade Emil Svanängens (Loney Dear). Fokusera på länder som Tyskland, Frankrike och USA istället. Där har man en mer nyfiken livescen.
De övriga svenska paneldeltagarna Mattias Albinsson, Abbas Salehis och Sandra Bergman (dj och klubbentreprenör i Stockholm) instämde i stort i konstaterande att trots att Sverige är stort som musikproducerande land, så är det förmodligen för litet för att vara värt att satsa på innan man redan har en etablerad publik.

Årets största publikattraktion på musikfestivalen var engelska Bloc Party som lockade storpublik på lördagkvällen. Även söndagens satsning på en helkväll med electro på den största scenen blev en succé. På den lilla klubbscenen skapade det lokala dj-kollektivet Mr No hög stämning.
Svenska I’m From Barcelona blev med sin bejublade succéspelning på fredagskvällen årets stora utropstecken, när man med lysande spelglädje och en färgsprakande show besegrade publiken totalt. Festivalens avslutning sent på söndag kväll blev också en blågul framgång, då Loney Dear ett par timmar efter midnatt trollband sin publik med en magisk spelning.
I det övriga programmet med totalt ett sextiotal artister från tjugo olika europeiska länder utmärkte sig bland annat irländska Declan De Barra, vars oerhört personliga sångare förenade Jeff Buckleys drama med den tidigare i år bortgångne skotska barden John Martyns värme.

I december arrangeras Europavox för första gången utanför Frankrike. Platsen är Stockholm och huvudscener för festivalspelningar och konferenser blir Debaser Medis och Debaser Slussen. Enligt festivalgeneralen Francoise Missionnier har man redan kommit långt i planeringen och programmet i detalj kommer att tillkännages tidigt i höst.

Claes Olson
Foto: Stefan Aronsson