11 mars 2009

4 snabba: Niklas Hallberg, Drella

Merchandise i Sverige förknippar MI främst med företagsnamn som SCM och Deaf & Dumb. Men nu börjar namnet Drella dyka upp alt oftare. Just nu exempelvis i samband med att Thåström släpper ny platta och även nya merchandiseprodukter. Det har kort sagt blivit hög tid för en "4 snabba" med Niklas Hallberg på Drella!

Vad är egentligen Drella, merchandisebolag eller skivbutik, eller lite av allt?
– Drella är ett heltäckande merchandisebolag. Vi erbjuder en komplett fullservicetjänst inom området merchandise. Allt från formgivning och tillverkning till försäljning via drella.com, turnéer och retail.Vi har prioriterat ned skivförsäljningen mycket, vi kan inte komma i närheten av försäljningspriserna som de övriga, större webbutikerna har på våra artisters alster. Vi har däremot tillverkat och sålt en del vinylskivor exklusivt åt bla Thåström, Petter och Peter Bjorn and John (i produktion).

I fildelningsdebatten talas det ständigt om att livespelningar och merchandise är framtiden för en artist. Hur ser du på det?
– Vi kan konstatera att merchandise som affärsområde har fått ett mer betydande fokus hos artister idag. Givetvis är det påverkat av att skivförsäljningen har gått ner. Det finns även en ökad medvetenhet kring ekonomi hos artister rent generellt.

I karikatyrbilden av merchandise ingår nasaren som innan konserten på bruten svengelska gastar: "T-shirts och halsdoukar!". Varför säljer inte Drella halsdukar?
– Kanske just p g a karikatyrbilden, ha ha. Valet av produkter som tillverkas är ett gemensamt beslut mellan Drella och artist. Hittills har ingen velat göra en halsduk…

Ofrånkomlig fråga: är namnet Drella hämtat från smeknamnet på Andy Warhol?
– Ja det stämmer. Vi fick idén till namnet från albumet Songs for Drella med John Cale & Lou Reed.
Lars Nylin