16 januari 2009

Han kommer att rapportera för MI om den digitala utvecklingen

Eftersom många av våra läsare är väldigt intresserade av utvecklingen på den digitala sidan och vilka möjligheter den öppnar för branschen har MI skaffat en ny skribent. Daniel Johansson kommer framöver att rapportera för MI om allt som händer i den digitala världen. Här presenterar han sig och siar om vad han tror kommer hända under 2009.

Eftersom många av våra läsare är väldigt intresserade av utvecklingen på den digitala sidan och vilka möjligheter den öppnar för branschen har MI skaffat en ny skribent. Daniel Johansson kommer framöver att rapportera för MI om allt som händer i den digitala världen. Här presenterar han sig och siar om vad han tror kommer hända under 2009.

Vem är du egentligen?
– Jag är en datanörd som råkade få en elgitarr när jag var tolv år gammal. Jag fastnade i "träna-skalor-träsket" i några år innan jag lyckades hitta hem till datorerna igen. Efter lite hit och dit, som bl.a. ljudtekniker, hamnade jag i Hultsfred 1999 där jag var kvar i åtta år och jobbade med livesändningarna från festivalen och var utbildningsledare för teknikutbildningen Digital Mediadistribution. År 2005 fick jag möjlighet att fördjupa mig, som industridoktorand i datavetenskap, i det ämne som jag alltid har varit intresserad av, nämligen hur ny teknologi förändrar musik, kultur och det samhälle vi lever i.

– Jag forskar kring hur musikindustrin förändras av det rådande teknikskiftet, försöker ta fram nya modeller för hur man ska kunna effektivisera olika delar av musikdistributionen och hoppas ha min avhandling klar i slutet av 2009. Idag bor jag i Stockholm, med kontor på KTH, och ägnar mina dagar åt att försöka fatta vad det är som händer egentligen och mina kvällar åt att gå på konserter.

Vad kommer du att skriva om i MI?
– Jag kommer att skriva om allt som har med digital distribution av musik att göra, nya tekniska lösningar, nya avtal som ingås mellan olika aktörer i musikindustrin, juridiska nyheter på det digitala området och nyheter kring mobil musikdistribution. Jag har under några år drivit nyhetsbrevet Musiknytt Bransch som varit helt och hållet inriktat på den här sortens nyheter, och jag tänkte ta med mig det digitala fokuset i mitt skrivande för MI.

Vilka svenska företag inom branschen tycker du har kommit längst i arbetet med att utnyttja möjligheterna med den nya tekniken?
– Först skulle jag egentligen vilja ställa en motfråga, vad är "ny" teknik i det här sammanhanget? Den teknik som idag skapar det formatskifte som alla har förutsett är ju inte längre "ny" riktigt utan är en fundamental del av allas vår vardag. Jag misstänker att alla som läser det här sitter framför den här "nya" tekniken, och troligen sitter vid den i stort sett hela dagarna.

– Egentligen skulle jag kanske inte vilja nämna några företagsnamn, utan snarare personer i olika delar av musikbranschen som verkligen förstår de digitala medierna, som förstår hur nätet fungerar och vad som appellerar till den enorma hastighet och det otroliga informationsflöde som 80-talisterna och 90-talisterna har vant sig vid.

– Men om jag ändå ska nämna några företagsnamn så tycker jag t.ex. att det är otroligt kul att vi fortfarande har en sån tjänst som eClassical rullandes från Sverige efter snart tio år! X5 Music Group och PlusFourSix upplever jag som mycket framåt företag med bra visioner om vad man vill göra. Det vore ju heltokigt att inte nämna Spotify som ju har tagit alla med storm under 2008, men förutom dem har vi ju tjänster som Mubito och Klicktrack som är intressanta. Sen finns det ju andra företag som har kommit långt i sina tankar om hur den "nya" musikindustrin ska se ut, företag som jag kommer att följa och rapportera löpande om.

Om du får sia lite – vad tror du kommer bli den viktigaste händelsen på den digitala sidan av den svenska musikindustrin under 2009?
– Jag tror att en del kommer att bli lite överraskade under år 2009. Jag tror att vi kommer att se en ny trend i musikanvändningen här i Sverige, en trend som kommer att innebära en nedgång i kopieringen av musik från de traditionella fildelningsnätverken. Bundlade tjänster med bredbandsabonnemang och mobiltelefoner kommer att vara en orsak liksom all-you-can-eat-tjänster som t.ex. Spotify, men jag tror också att de utländska Web 2.0-tjänsterna kommer att få ett större genomslag bland användarna, d.v.s. tjänster som använder mashups och som hittar alla mp3-filer som ligger utspridda överallt på webben.

– Jag tror också att mobilen kraftigt kommer att ta över som bärare av musikfiler för svenskarna under 2009. Sen har vi ju några händelser redan här under våren som kommer att följas noggrannt, Pirate Bay-målet och IPRED-lagstiftningen för att nämna ett par. På MidemNet i helgen kommer det också att finnas med ett gäng startups som har mycket, mycket intressanta idéer och det ska bli spännande att följa deras färd och berätta mer om dem framöver!
Håkan Durmér