8 december 2008

Nytt biljettsystem för mindre arrangörer

Marknaden för biljettförsäljning till de större konserterna och evenemangen har blivit allt hårdare, då nya aktörer gått in på marknaden och E-biljetter börjat bli ny standard. Nu kliver ytterligare en ny svensk aktör in på marknaden, men Simple Signup riktar inte in sig på de stora kunderna.

– Vi vill inte konkurrera med de stora biljettaktörerna. Vår tjänst är till för arrangörer som inte har så många eller stora framträdanden att de behöver anlita en stor aktör för biljettförsäljning, säger Bodil Abelsson och Peter Marklund – grundare av Simple Signup.

Simple Signups affärsidé är en onlinebaserad klient som hanterar bokningar, biljettförsäljning och anmälningar. Det är framför allt enkelheten som Simple Singup framhåller som sin styrka.

– På Simple Signup kan vem som helst börja sälja biljetter inom 10 minuter. Tjänsten är helt webbaserad och öppen för alla. Det är bara att registrera sig på sajten, lägga upp sitt event och börja sälja, säger Bodil Abelsson.

I stället för att slåss om kunder som de stora konsertarrangörerna och festivalerna hoppas Simple Signup att deras enkla upplägg ska kunna få de mindre arrangörerna att välja deras lösning.

– Våra första kunder var festfixare som sålde biljetter till fester under tennisveckan i Båstad i somras Så vi har varit i gång – i mindre skala – sedan dess, men inte gjort så mycket väsen av oss än, säger Bodil.

Hur har responsen varit hittills?
– Vi har fått bra feedback från alla våra arrangörer hittills. Nöjdast är nog de som tidigare tagit emot bokningar via mail och betalningar via banköverföring eller i dörren. Nu slipper de all administration med att hålla reda på hur många som kommer och vem som har betalat.

En fördel med Simple Signup är att tjänsten inte har några fasta kostnader, utan alla kostnader baseras på den faktiska försäljningen. Något som borde passa just de mindre konsertarrangörerna.
Håkan Durmér

Länk:
Simple Signups hemsida