26 september 2008

Nästa MySpace-era är här, men Sverige får vänta

Efter månader av snack och spekulationer släppte MySpace till sist sin nya funktion MySpace Music. Under torsdagen kunde amerikanska MySpace-användare för första gången testa på framtidens version av världens största musikcommunity. Men det kommer att dröja innan vi i Sverige kan ta del av nyheterna.

Efter månader av snack och spekulationer släppte MySpace till sist sin nya funktion MySpace Music. Under torsdagen kunde amerikanska MySpace-användare för första gången testa på framtidens version av världens största musikcommunity. Men det kommer att dröja innan vi i Sverige kan ta del av nyheterna.

– "Beginning of 2009", men vi och USA-kollegorna jobbar på som små gnuer för att få hit tjänsten så fort det bara går, svarar MySpaces nordiska PR-chef Lina Thomsgård på frågan om när MySpace Music kommer nå Sverige.

Ända sedan MySpace slog igenom och blev världens i särklass största musikcommunity har folk väntat på MySpace version 2.0. Bristen på ordentliga uppdateringar har till och med fått en del att börja vädra slutet på MySpace-eran. Men i och med lanseringen av MySpace Music visar företaget att störst alltid är störst. Och i det här fallet kan störst även komma att vara bäst. För MySpace Music är en funktion som imponerar vid första ögonkastet.

I samband med den amerikanska lanseringen av MySpace Music hölls under torsdagen en internationell presskonferens. Enligt MySpace-grundaren och koncernchefen Chris DeWolfe är MySpace Music ”skapande av historia”.
– Aldrig tidigare har någon annan kunnat erbjuda något liknande. Det här är ett nytt kapitel i den moderna musikhistorien, sa Chris DeWolfe.
– Vi är redan världens största musikcommunity och det är nog viktigt för att lyckas med en sån här satsning, fortsatte han.

Det nya med MySpace Music är att man som användare enkelt kan skapa egna spellistor med sina favoritartister. Dessa spellistor kan man sedan både visa på sin egen MySpace-sida och spela i en pop-up, så att den inte hindrar från vidare surfande. Den streamade musiken bekostas via reklamintäkter.

Bland de företag som initialt valt att lägga stora kampanjer på MySpace Music återfinns bland andra McDonalds, Sony Pictures och Toyota. Tanken är att det ska vara lika högprofilerade företag som finansierar även den svenska lanseringen.

All musik på spellistorna ska även finnas tillgängliga som köpbara downloads i form av DRM-fria mp3:or, som alltså kan laddas över till vilken fysisk spelare som helst. I USA sker försäljningen av downloads i samarbete med Amazon.com och det krävs bara ett fåtal musklick för att köpa en låt.

Enligt Chris DeWolf handlar det egentligen inte om att sälja musik, utan om att användarna får chansen att köpa friheten att lyssna på musiken vart som helst. Förutom att köpa musiken som downloads går det även att köpa varje låt som ringsignal via sajten – en tjänst som tagits fram i samarbete med Jamba.

Till skillnad mot för på nuvarande MySpace kommer MySpace Music innehålla artisters hela diskografier i stället för bara ett par enstaka låtar. Genom samarbeten med samtliga majorbolag samt independentbolaget The Orchard har MySpace säkerställt en stor katalog redan initialt och då MySpace Music kommer till Sverige lär en rad övriga skivbolag ha anslutit sig till tjänsten.

I och med MySpace Music trappar MySpace upp kampen med konkurrenten Last.fm, vars affärsidé går ut på just skapandet av spellistor och möjligheten att visa upp sin musiksmak för andra. Med tanke på hur köpfrämjande den nya tjänsten är kommer MySpace Music troligtvis att innebära ett enormt lyft för downloads som produkt.
Håkan Durmér

MySpace Music i korthet:
– Möjliggör för användare att skapa och visa upp egna spellistor.
– Innehåller artisters hela diskografier.
– Är reklamfinansierat.
– Möjliggör direktköp av downloads som DRM-fria mp3:or.
– Kommer till Sverige i början av 2009.
– Ska på sikt även innehålla försäljning av konsertbiljetter och merchandise.