28 februari 2023

JOHANSSON om Spotifys NFT-samarbete, RadioGPT, ICE mm

Universal och Spotify samarbetar kring NFTs med metaverse-bandet Kingship. En ny plattform för AI-radio har lanserats, RadioGPT. Distrokid lanserar AI-verktyg för mastering. Det och annat från Daniel Johansson.

—–

ICE, samarbetet mellan Stim, brittiska PRS for Music och tyska GEMA, har ingått licensavtal med STYNGR, en musikfokuserad metaverse-plattform, som fungerar som en mellanhand till speltillverkare och andra som vill använda musik i sina världar.

ICE skriver i ett pressmeddelande:

”STYNGR’s innovative new service brings new uses of music to gaming & gaming metaverses, where players can choose in-game music channels and event-driven short musical clips to personalize & enrich their in-game experiences. ICE Core members will begin to receive royalties from these new applications, expanding over time as the STYNGR service is utilized by more and more games.”

Läs pressmeddelande

—–

Årets första gäst i TV4 Growth Executive Talks var Spotifys globala HR-chef Katarina Berg, som snart firar 10 år på bolaget.

Hon intervjuades av Malin Häger från TV4, och berättade bl a om vad som krävs för att en företagskultur ska kunna vara enhetlig när verksamheten är global. Programmet berör också hur den nya hybrida arbetsmodellen, eller ”distributed first”, där en del jobbar på plats medan andra jobbar på distans, ställer nya krav på ledare och ledarskap i organisationer.

Avsnittet rekommenderas starkt för alla som vill förstå Spotify som bolag ännu mer, dess värderingar, ”bandmedlemmarnas” arbetsvardag, engagemang osv. I avsnittet avslöjas bl a att Spotify har nästan 120 000 jobbansökningar i månaden, att det talas över 100 olika språk bara på Stockholmskontoret, och att Spotify är inne i en förändringsfas där ”den gamla goda tiden” inte får fungera som sänke för bolagets utveckling.

Trots att Spotify är ett globalt företag, får alla nyanställda möjligheten att komma till Stockholm och lära sig mer om företagets grunder, värderingar, men också om svensk arbetskultur, som ibland skiljer sig åt en del jämfört med andra länder. Eller som en del nyanställda brukar fråga ”Is it a fika now or is it a meeting?”

Spotify har efter pandemin tagit det ”bästa” företaget lärde sig under den perioden, t ex att effektivitet och produktivitet ökade hos många i takt med att flexibiliteten ökade och man själv kunde styra över vart och hur jobbet skulle göras, och att kontoren efter pandemin har anpassats för att vara tillgängliga och öppna som mötesplatser. Många i personalen jobbar hemifrån måndagar och fredagar, och är inne på kontoren tisdag – torsdag.

Med en global personalstyrka från de flesta olika kulturer, regioner, länder, och i alla olika tidszoner, är det också ständiga helgdagar och lokala lediga dagar att ta hänsyn till, vilket gör en flexibel arbetsvardag nödvändig. Spotifys införande av sex månaders betald ledighet för alla som får barn har också påverkat företaget positivt på många olika sätt, när t.ex. pappor får möjlighet att vara första halvåret med sitt barn, och modellen har spridit sig till många andra företag.

50 minuter samtal väl värt att se.

Se avsnittet

—–

Kingship, det virtuella metaverse-bandet som Universal Music Group skapat, har inlett ett NFT-samarbete med Spotify, som innebär att endast de som äger Kingship Key Card NFTs kan få tillgång till en specifik spellista. På Twitter skriver bandet:

”We, KINGSHIP strive to ALWAYS be at the forefront of technology and music. Now, we’re taking this commitment a step further by launching a brand new token-enabled playlist with @Spotify! This is a special curated playlist exclusively for KINGSHIP Key Card (NFT) holders.”

I dagsläget finns det 5 000 sådana NFTs, och på Kingships webbplats beskrivs de på följande sätt:

”The supergroup released 5,000 access-enabled Key Card NFTs that unlock their world, providing holders with music, exclusive content, utility, community, and token-gated experiences over time. The world of KINGSHIP is located on an island far away from the swamp where the group members were born. Four unique Key Cards represent each group member’s unique tower. The Key Cards also possess additional traits of varying rarities.”

Än så länge är det bara möjligt för NFT-ägare som använder Android och som befinner sig i USA, Storbritannien, Tyskland, Australien och Nya Zeeland att nå den tokeniserade spellistan på Spotify.

Spotify själva kommenterar samarbetet: ”At Spotify, we routinely conduct a number of tests in an effort to improve our user experience. Some of those end up paving the path for our broader user experience and others serve only as important learnings. We have no further news to share on future plans at this time.”

Nästa vecka på onsdag håller Spotify sitt årliga event Stream On från Los Angeles, som livesänds med start 19.00 svensk tid. På eventet kommer troligen en mängd nyheter, tekniska och andra, presenteras.

Läs mer

—–

NetEase Cloud Music, den näst största streamingaktören i Kina, efter Tencents tjänster, meddelar i samband med årsrapporten att man i slutet av 2022 hade 38 miljoner betalande prenumeranter. Det är en ökning med mer än 32 procent jämfört med 2021, då man hade 29 miljoner betalande användare.

Totalt hade tjänsten 190 miljoner månatligt aktiva användare (MAUs) i slutet av 2022. NetEase avslöjar också att man nu har över 600 000 independent-artister på plattformen.

Kina var år 2021 den tredje största marknaden i världen vad det gäller intäkter från streaming till masterägare, bara Storbritannien och USA var större.

Läs årsrapporten

—–

RadioGPT heter en ny AI-radiolösning som bygger på samma teknologi som ChatGPT, och som anpassar sig efter vart lyssnarna befinner sig och deras intressen. (För den som vill veta, GPT står för ”Generative Pre-trained Transformer”).

Lösningen är i första hand inte till för slutanvändare, utan tanken är att radiostationer ska kunna implementera teknologin för att automatisera urvalet, flödet, produktionen och programlederiet. I ett pressmeddelandet beskriver FUTURI, företaget som ligger bakom AI-lösningen:

”RadioGPT uses TopicPulse technology, which scans Facebook, Twitter, Instagram, and 250k+ other sources of news and information, to identify which topics are trending in a local market. Then, using GPT-3 technology, RadioGPT creates a script for on-air use, and AI voices turn that script into compelling audio.”

Läs pressmeddelande

—–

Distributören Distrokid meddelar att man introducerar Mixea, en masteringstjänst byggd på AI som ska göra det lättare för artister att snabbt få en kvalitativ slutprodukt, och som ”optimerar” musiken för streamingtjänster. Man har lanserat tjänsten som en fristående lösning, på https://mixea.com.

Den första låten är gratis, efter det är det en årsprenumeration som gäller, på 99 dollar per år. Distrokid skriver:

“Nothing will ever replace the artistry & expertise of a real, human mastering engineer. But for artists who are short on time or resources, Mixea is a powerful tool to help make their music sound great in a hurry.”

—–

Lästips: Music’s problem with AI training may not be the one you expect

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se