9 januari 2023

JOHANSSON om Sound of Art, Fanify, Web3 mm

Hur låter egentligen tavlor? Det utforskar Samsung m fl i ett nytt projekt med nordiska artister. Fanify vill med hjälp av AI automatisera den digitala marknadsföringen av musik, och Epidemic Sound avslöjar musiktrender bland YouTubers för 2022. Det och mer från Daniel Johansson.

—–

TikTok håller enligt TechCrunch på och testar en ny funktion där man ska kunna köra videos i fullskärmsläge. Funktionen ska ses mot bakgrunden av att TikTok under 2022 introducerade möjligheten att ladda upp videos som är upp till 10 minuter långa.

TechCrunch skriver:

”The test feature comes at a time when data has shown that kids and teens now spend more time watching TikTok than YouTube. This has been the case since June 2020, when TikTok began to outrank YouTube in terms of the average minutes per day people ages 4 through 18 spent accessing these two competitive video platforms. By enhancing its viewing experience, TikTok is continuing to inch further into YouTube’s territory.”

Läs mer

—–

Disturbed är ett av de större banden som ger sig in på AI-spåret genom att ha använt Midjourney för att skapa musikvideon till sin senaste singel ”Bad Man”. AI-n har genererat 10 000 frames/bilder som sedan lagts ihop till videon.

Tristan Holmes, som står bakom musikvideon, berättar att det absolut inte är något som bara kommit till genom att trycka på en knapp:

– It’s definitely not a process where you put something in once, and then you get this result that’s a perfect expression of what you intended. It’s a lot more to-and-fro-ing. It’s kinda like a weird game of tennis, or you can imagine it as a conversation where you’re constantly recalibrating prompts and shifting orders of words and changing references and nuances and style settings… It takes weeks!

Se videon (mardrömmar på köpet)

—–

Även Universal Music Group har nu stämt Triller för avtalsbrott, och bryter helt och hållet samarbetet med appen. Enligt stämningen ska Triller inte ha betalat någonting alls till UMG under de senaste tre kvartalen.

Sony stämde Triller i höstas, och i december tog Triller beslutet att plocka ned katalogerna från såväl majors som Merlin (som representerar majoriteten av independentmusiken som distribueras genom t.ex. Distrokid, Tunecore, CD Baby etc).

Läs mer

—–

Apples nya AI-lösning för uppläsning av ljudböcker sänder lite av en chockvåg genom bokförlagsbranschen. Den nya funktionen är valfri för författare och förlag att använda, och alla som har böcker på Apple Books kan välja att låta AI-n skapa en ljudbok med olika röster beroende av vilken genre boken tillhör.

I början kommer det ta lite längre tid för ljudböckerna att genereras och publiceras, upp till en månad, eftersom Apple kommer kvalitetssäkra innehållet genom att låta människor gå igenom och kontrollera så allt låter som det ska.

Läs mer

—-

I ett nytt utforskande experiment har nordiska artister gått samman med ljudforskare för att testa hur man med modern musik kan få fler att intressera sig för konst. I samarbete med sonifieringsforskaren Niklas Rönnberg och hans algoritm blir det möjligt att använda en tavla som musikinstrument.

Projektet Sound of Art är ett samarbete med Samsung där bl.a. den svenska artisten Esther tillsammans med producenten Pontus Winberg tolkar det klassiska verket ”Ynglingaåldern” av Hilma af Klint. Andra nordiska artister finns också med i projektet.

Samsung beskriver själva projektet på följande sätt:

”Tänk om det vore möjligt att uppleva färger, nyanser och motiv genom både ögon och öron? Samsungs Sound of Art är ett initiativ som maximerar den traditionella konstupplevelsen med hjälp av högkvalitativt ljud. Genom att vetenskapligt analysera nordiska mästerverk ger Samsung dem unika högkvalitativa ljudspår som skapar en helt ny typ av omslutande konstupplevelse.”

https://www.samsung.com/se/sound-of-art/

—–

Spotify har lanserat funktionen Playlist In A Bottle i 27 länder, ett slags tidsmaskin där man enkelt kan sätta ihop en spellista som man ”förvarar” ett år, till januari 2024, då Spotify kommer att presentera spellistan för en igen.

Spotify beskriver själva funktionen så här:

”Playlist in a Bottle is our latest interactive, in-app experience that captures who you are musically right now and then lets you revisit your 2023 musical self one year later.”

Som användare väljer man mellan olika objekt som ska representera inriktning, en nallebjörn, en flaska, den lilla fickan på dina jeans, en tuggummiautomat, eller en lunchlåda. Sedan väljer man tre låtar som används som underlag, varpå spellistan skapas och ”förseglas”. Om ett år får du veta vad Spotify har valt.

Jag vill veta nu.

Mer information

—–

Calvin Harris genomför den 13 januari en VR-konsert i metaverse, närmare bestämt på plattformen Wave, som även sänds på TikTok Live. Konserten kallas ”The Calvin Harris Experience” där Harris kommer framträda som en virtuell avatar. Han säger:

– I’m so excited to kick off such an innovative music series with Wave, PICO, and TikTok and can’t wait for fans to experience my first-ever virtual concert.”

För ett par år sedan genomförde TikTok och Wave ett liknande arrangemang med The Weeknd.

Läs mer

—–

Hip hop-gruppen Black Sheep har stämt Universal Music Group för deras delägande i Spotify, och kräver 750 miljoner dollar i en s.k. ”class action lawsuit”, där man vill representera samtliga UMG-signade artister.

Black Sheep menar att UMG-artister fått lägre royalty från Spotify än artister hos andra bolag på grund av UMG´s delägande i bolaget, samt att de egentligen borde haft 50 procent i royalty från Spotify-utbetalningarna.

UMG kallar anklagelserna för ”patently false and absurd”.

Läs mer

—–

Fanify heter ett nytt AI-baserat verktyg som ska automatisera processen att marknadsföra musik. Istället för att människor manuellt ska behöva jobba mot sociala medier och streamingtjänster är tanken att Fanify ska kunna fungera som en ”underkonsult” som sköter det åt dig.

En av grundarna, Peter Rust, förklarar plattformen:

– The closest thing to our competitors are basically digital marketing tool sets for the music industry. You can only really get them to be effective for you if you already understand a deep level of digital marketing that would have a massive time investment. Fanify will begin to help musicians to say, ‘you need to go on tour in the UK because that’s where your fanbase is’ or ‘you need to book a gig in Canada’.

Bolaget plockar nu in 15 miljoner kronor i finansiering för att utveckla produkten ytterligare.

www.fanify.com

—–

Mastercard lanserar tillsammans med Polygon Studios en stödfunktion till artister som man kallar Mastercard Artist Accelerator, som ska fokusera på Web3-tekniker, som blockkedjan, NFTs, metaverse, kryptovaluta etc.

Fem artister kommer väljas ut och få hjälp och stöd att bygga sin karriär i den nya digitala kontexten. Tanken är att även artisternas fans ska kunna bjudas in och vara med på resans gång.

Ryan Wyatt, CEO på Polygon Studios, säger:

– Web3 has the potential to empower a new type of artist that can grow a fanbase, make a living, and introduce novel mediums for self-expression and connection on their own terms. The Mastercard Artist Accelerator not only shows the power of brands embracing this new space, it provides tools that can educate consumers on how to participate. This is an important step forward in opening up the benefits of Web3 to more people.

Läs mer

—–

Epidemic Sound släppte nyligen en rapport som visar på trenderna bland YouTubers och andra som använder deras musik under år 2022. Analysen visar bl.a. att användandet av klassisk musik har ökat rejält under 2022, med 90 procent jämfört med året innan.

Epidemic skriver bl.a:

”The rising interest in classical music might be pinpointed to the genre’s versatility. Classical music can showcase a dynamic range of emotions, lending itself to a wide range of interpretation and making it a sought-after choice for creators across all content categories. Our data shows that classical music is the fastest- growing music genre on YouTube in categories such as Comedy, Education, Entertainment, Gaming, How To & Style, News & Politics, and Science & Technology.”

Rapporten listar också vilka artisters musik som har använts mest av innehållsskapare på YouTube, som t.ex. Ooyy, vars musik använts i nästan 500 000 YouTube-videos under året.

Läs mer

—–

Lästips: 5 numbers that will come to define the music business in 2023

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se