31 maj 2022

ABBA Voyage – brittiska hyllningar och svensk skepsis

”Häpnadsväckande” och ”popens framtid” är uttryck som går igen i både svenska och engelska recensioner av ABBA Voyage, föreställningen som fick premiär i London i fredags. Men medan  brittiska kritiker delar ut högsta betyg, är de svenska kollegorna mer förbryllade och skeptiska.

Såväl det svenska kungaparet, som Londons borgmästare Sadiq Khan och en rad celebriteter som Kylie Minogue, Kate Moss och Keira Knightley var på plats för premiären av ABBA-showen Voyage i den specialbyggda arenan i London i fredags. Äntligen var det dags att få se det som varit så svårt att få grepp om i förhandsrapporterna – ABBA återskapade som digitala avatarer på scen, kompade live av ett tiomannaband. Den show som omkring tusen personer på specialeffektsföretaget Light And Magic ägnat en miljard datatimmar åt att förverkliga.

Av recensionerna att döma återstår dock en del förvirring. Flera skribenter ställer sig frågande till vad det är de egentligen bevittnar. Men klart är att ingen sett något liknande på en scen tidigare. Och att Voyage rimligen bara är början på en utveckling av begreppet konsert, där gränsen mellan verkligt och virtuellt suddas ut.

Skillnaden mellan svenska och brittiska recensioner är dock påtaglig. Där recensenterna på tidningar som The Guardian, Huffington Post, The Telegraph och The Financial Times delar ut fyror och femmor är svenska kritiker mer modesta i sina omdömen. Uppdelningen påminner kanske lite om hur ABBA mottogs på 70-talet, då gruppen omhuldades av brittisk publik och media, medan Sverige, dominerat av den progressiva musikrörelsen, förhöll sig kyligare.

The Guardian ger betyget 5/5 och skriver:

”By the time the show hits its finale with Thank You For The Music followed by Dancing Queen, any lingering sense that you’re not actually in the presence of Abba has dissolved.”/…/ ”Voyage is the kind of triumph that’s destined not merely to run and run but be repeatedly copied.”

Läs: https://www.theguardian.com/music/2022/may/26/abba-voyage-review-jaw-dropping-avatar-act-thats-destined-to-be-copied

Även Huffington post ger 5/5 och summerar:

”I walked into that arena thinking ‘what the hell am I about to experience?’ and walked out buzzing with an overwhelming sense of ‘what the hell have I just witnessed?’ The future, that’s what.”

Läs: https://www.huffingtonpost.co.uk/entry/abba-voyage-live-review_uk_628feed8e4b0b1d984535f6b

Financial Times ger 4/5 med orden ”It is a blockbuster spectacle that takes showbiz illusionism to new heights.
Läs: https://www.ft.com/content/8ae199e9-421b-41ee-be32-e727ba8e7916

The Telegraph ger också 4/5:

”What’s perhaps more impressive is that the show genuinely creates a sense of personality and connection. Honestly, it felt more friendly and intimate than the highly-drilled Dua Lipa tour currently on the road.” /…/” Abba’s Voyage is fantastic, and I highly recommend it. But it still makes me nervous. One day, if we’re not careful, all gigs will be like this.”

Läs (för prenumeranter): https://www.telegraph.co.uk/music/what-to-listen-to/abba-voyage-review-mind-blowing-celebration-greatest-pop-music/

Dagens Nyheter ger betyget 3/5 och kritikern PO Tidholm menar att det sannolikt är den svåraste recension han blivit satt att skriva. ”Allt är så rasande oklart” och ”det är svårt att beröras av något som ju faktiskt inte är på riktigt” är omdömen som leder fram till utlåtandet: ”Abba Voyage är en riktigt härlig åkattraktion i det postmoderna armageddon som populärkulturen tydligen förvandlats till.”

Läs (för prenumeranter): https://www.dn.se/kultur/abba-voyage-gar-emot-allt-popularmusiken-alltid-handlat-om/

Aftonbladet delar också ut betyget 3/5 och har invändningar mot det tekniska utförandet,som fungerar bäst på avstånd. ”Men så fort samma datafigurer blåses upp i större storlek på skärmarna försvinner mycket av magin.”/ …/ Det går fortfarande inte att lura ögat när det gäller kroppsrörelser, håret, ögonen, ansiktena.

Läs: https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/musik/a/5G7P4z/abba-voyage-i-london-markus-larsson-recension

SVT delar inte ut något betyg men är inne på en liknande kritik som Aftonbladet: ”Man får ge showen att den är ett tekniskt underverk. Abbatarerna ser (nästintill) verkliga ut. Samtidigt blir de offer för teknikens fulländning, allt är så skarpt att det syns när läppsynken inte är hundraprocentig eller att ögonen saknar glöd.”

Läs: https://www.svt.se/kultur/ett-tekniskt-underverk-som-spretar-och-faller-isar-abba-voyage-recension-abbatarer

Även Australien, som var något av ett andra (eller tredje, efter England) hemland för ABBA under storhetstiden, hade media på plats under premiären.

The Sydney Morning Herald störs inte av teknisk ofullkomlighet, men gör också analysen att showen är beroende av publikens vilja att ”tro” (”suspend disbelief”): ”But the beautifully natural imperfections of ABBA Voyage – giggly interplay between the two couples, and historically accurate but ever-so-slightly-imperfect choreography – gave the concert a natural intimacy, and an almost unexpected authenticity.”

Läs: https://www.smh.com.au/culture/music/faith-trickery-and-nostalgia-combine-for-abba-s-spectacular-reunion-20220527-p5aoyp.html

 

Christel Valsinger 

Foto: Johan Persson